جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مشاوره پزشکی


مشاوره پزشکی
● مرد ۳۶ ساله‌ای هستم كه پدرم به علت سرطان معده به رحمت خدا رفته است. می‌خواهم بدانم ازچه رژیم غذایی باید استفاده كنم كه احتمال گرفتاری كمتر باشد؟
▪‌ رابطه سرطان معده و رژیم غذایی ثابت شده است، ‌عدم استعمال دخانیات، رعایت بهداشت د‌هان و دندان و عدم استفاده از غذا‌های نمك سود و مانده و غذا‌های سرخ كردنی و یا غذا‌هایی كه به‌صورت كنسرو تهیه می‌شود می‌تواند در این زمینه موثر باشد. اسید‌های چرب اشباع شده و غیراشباع و چاقی و افزایش وزن نیز نقش مهمی بازی می‌كنند.
● چرا اضافه وزن و چاقی در ایجاد سرطان‌‌ها ازجمله سرطان كولون وركتوم تاثیر دارد؟
▪ اضافه وزن و چاقی به دلایل گوناگون در ایجاد بیماری‌‌های قلبی عروقی و سرطان‌‌ها دخالت دارند. یكی از دلایل آن جمع شدن اسید‌های چرب است. در ضمن ترشح مواد خاص از نسج چربی به عنوان مثال نسوج چربی، ماده لپتین را ترشح می‌كنند كه در چاقی موثر است و در ایجاد سرطان‌‌ها نقش دارد بنابراین كم كردن وزن با فعالیت فیزیكی و تحرك كافی می تواند شادی آفرین زندگی‌مان باشد.
● خانم ۳۵ ساله‌ای هستم كه با همسرم كشاورزی می‌كنیم. حدود سه ماه قبل همسرم به علت ضایعه كوچك نوك‌بینی تحت عمل جراحی قرار گرفت كه گفتند سرطان خوب پوست از نوع بازال (پایه) است. برای پیشگیری از تكرار آن برای همسرم یا خودم و بچه‌‌ها چه كنیم؟
▪ سرطان بازال یا پایه پوست، سرطان بسیار آرامی است، به‌طوری كه عد‌ه‌ای آن را سرطان نمی‌دانند و با همان جراحی هم خوب می‌شود. مهم‌ترین عامل ایجادی آن را اشعه ماورای بنفش نور خورشید می‌دانند. محافظت پوست در مقابل اشعه عامل پیشگیری خوبی است ولی به هر حال این بیماری، وخیم نیست.
● آیا چاقی باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان پستان می‌شود؟
▪ با توجه به اینكه هورمون زنانه استروژن در بافت چربی ذخیره می‌شود و با توجه به مطالعات انجام گرفته، ابتلا به چاقی و تجمع چربی در بدن موجب افزایش احتمال ابتلا به سرطان پستان در خانم‌ها می‌شود. البته باید توجه كنیم كه ابتلا به سرطان پستان تحت‌تاثیر عوامل مختلفی مانند سن، تغذیه و سابقه خانوادگی نیز است.

دكتر محمداسماعیل اكبری‌
استاد دانشگاه و رییس مركز تحقیقات سرطان
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید