پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

برگی از در تاریخ (۱ خرداد ) (۱)


برگی از در تاریخ (۱ خرداد ) (۱)
امروز یکم خرداد ماه ۱۳۸۶ هجری شمسی ، برابراست با ۵ جمادی الاول ۱۴۲۸قمری و ۲۲ می ۲۰۰۷ میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند:
● ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار
۱۴۲۳ سال پیش در چنین روزی در سال پنجم هجری قمری ، در مدینه طیبه، حضرت زینب (س) از مادری چون فاطمه زهرا (س) متولد شد و در دامان ایشان، پیامبر اسلام (ص) و حضرت علی (ع) پرورش یافت.
هنگام ولادت آن حضرت ، پیامبر (ص) در سفر بودند . امیرالمومنین (ع( برای نامگذاری آن حضرت فرمودند :« بر پیامبر (ص) سبقت نمی گیرم » . تا آنکه حضرت آمدند و منتظر وحی شدند .
جبرئیل نازل شد و فرمود : « خداوند سلام می رساند و می فرماید :«این دختر را زینب نام بگذار ، چه اینکه این نام را در لوح محفوظ نوشته ایم » .
پیامبر (ص) حضرت زینب (س) را طلب کردند و بوسیدند و فرمودند :« وصیت می کنم به حاضرین و غایبین که این دختر را بخاطر من پاس بدارید ، که همانا وی به خدیجه کبری (س) همانند است ».
حضرت زینب کبری (س) اوج ایثار و وفادری شان را در واقعه کربلا به منصه ظهور رساندند. آن حضرت در این واقعه جانگداز بسیاری از اعضای خانواده خود را در راه و طریق حقانیت اسلام ناب محمدی به میدان نبرد راهی کردند و در این طریق به عنوان تجسم ایثار و فداکاری نام خود را در تاریخ اسلام حک نمودند. فرزندان آن حضرت ، علی ، عون ، عباس ، محمد ، ام الکلثوم هستند که عون و محمد در کربلا شهید شدند .
کنیه آن مخدره بسیار است ، و از آن جمله : عقیله بنی هاشم ، عقیله الطالبیین ، صدیقه صغری ، ولیهٔ الله ، امینهٔالله ، عالمه غیر معلمهٔ ، و....
سکینه و وقار آن حضرت را به خدیجه کبری (س) و عصمت و حیاتش را به فاطمه زهرا (س) و فصاحت و بلاغتش را به علی مرتضی (ع) و حلم وبردباریش را به حسن مجتبی (ع) و شجاعت و قوت قلبش را به حضرت سید الشهداء(ع) همانند نموده اند .

یكی از سیره های عملی زندگی این بانوی الهی، پرستاری و دست گیری از حال بیماران و درماندگان بود. اتفاقات سختی كه در طول حیات سراسر مرارت بار ایشان رخ داد؛ همچون بیماری مادر بزرگوارشان، ضربت خوردن پدر، مسمومیت برادر و بالاخره حادثه بزرگ كربلا، زینب را به عنوان الگوی پرستاران معرفی كرد و سالروز ولادتش، به عنوان روز پرستار برگزیده شد.
همزمان با روز ولادت شیر زن واقعه كربلا كه توانست با پیام رسانی، شایستگی زنان را در تاریخ به منصه‌ ظهور رسانده و ضامن بقای اسلام باشد و از بازماندگان حادثه‌ تلخ عاشورا مراقبت و پرستاری كند، روز پرستار نامیده شده‌ است. در كشور ما نیز پرستاران، در طول هشت سال دفاع مقدس، برغم كمبودها و مشكلات، خالصانه و بی‌ریا در جهت بهبود وضعیت بیماران تلاش كردند و غالبا به جای این كه در آغوش گرم خانواده به ‌سر ببرند، بر بالین مجروحان جنگی حاضر شده و از آنان مراقبت كردند و در این راه مشقتهای بسیاری را متحمل شدند.
● زادروز صدرالمتالهین و روزبزرگداشت ملاصدرا
۴۴۹ سال پیش در چنین روزی در سال ۹۷۹ قمری ، صدر الدین محمد شیرازی، مشهور به صدر المتالهین و ملاصدرا ، در شیراز چشم به جهان گشود . پدر او خواجه ابراهیم قوامی مردی پرهیزگار دیندار و دوستدار و حامی دانش و معرفت بود.
او از همان ابتدا به سوی تحصیل علم و دانش کشیده شد . وی پس از تکمیل تحصیلات‏مقدماتی، به کاشان رفت و پس از مدتی عازم اصفهان شد. در اصفهان نزد شیخ بهایی به تحصیل علوم نقلی و در محضر میرداماد به فراگیری علوم عقلی مشغول شد . به دلیل نظرات خاص ایشان در حوزه فلسفه و همچنین حسادت و رشک برخی از شیوخ نسبت به علم ایشان ، حاسدان علیه او دادسخن سردادند و شاه عباس را علیه وی تحریض نمودند . ملاصدرا ناچار مجبور به تبعید شد و از شهری به شهر دیگر رخت اقامت افکند . و سرانجام پس از هفت تا پانزده سال در روستای کهک، از توابع قم کنج عزلت گزید و به نگارش آثار علمی خود مشغول شد . او در این مسیر حکمت متعالیه را طرح ریزی کرد . در پایان عمر ، امام‏قلی فرزند الله‏وردی‏خان، حاکم شیراز از ملا صدرا دعوت کرد تا به شیراز رفته و سرپرستی مدرسه جدید را برعهده بگیرد. صدر المتالهین دعوت وی را قبول کرد و به زادگاهش برگشت‏.
ملاصدرا یكی از فیلسوفان ایرانی است كه توانسته تغییری اساسی در بنیاد فكری فلسفه اسلامی داشته باشد. وی از زمره فیلسوفان بزرگ متالهی است كه در هر چند سده ، یكی پا به عرصه وجود می‏نهد . در سه سده گذشته وی بزرگترین فیلسوف اسلامی است كه در فلسفه یونانی و اسلامی سرآمد و بنیان‏گذار مكتبی فلسفی بوده است . فراگیری و پژوهش فلسفی ما همواره بر آثار او مبتنی بوده ، به خصوص اسفار كه از مهمترین كتابهای فلسفی قدیم و جدید به شمار می‏آید و بنیان دیگر آثار او بر آن نهاده شده است . افتخار فلاسفه پس از او در این است كه در آثارشان از نوشته‏های او بهره بگیرند و خود را شاگرد مكتب او برشمارند . چنان كه حتی فلاسفه بزرگ نیز به این اتصال و ارتباط خود با صدر المتالهین افتخار می‏كنند .
ملاصدرا در طول عمر ۷۱ ساله اش هفت بار با پای پیاده به حج (زیارت کعبه) رفت و به هنگام آغاز سفر هفتم - یا در بازگشت از آن سفر - به سال ۱۰۵۰ قمری ، در شهر بصره درگذشت. امروز اثری از مقبره او برجای نمانده است.
از آثار او می توان به الحکمه المتعالیه فی الاسفار الاربعه العقلیه ، شرح اصول کافی ، رساله سه اصل ، الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه ، کسر اصنام الجاهلیه ، المبدا و المعاد ، تفسیر برخی از سوره‏های قرآن، شرح الهدایه الاءثیریه ، المظاهر الا لهیه و مثنوی اشاره کرد .
به مناسبت ولادت این فیلسوف بزرگ اسلامی ، همه ساله چنین روزی به عنوان روز بزرگداشت ملاصدرا درایران گرامی داشته می شود .
● بستری شدن حضرت امام ( ره )
۲۸ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۶۸ شمسی ، حضرت امام خمینی (ره) ، به دلیل بیماری قلبی دربیمارستان قلب جماران بستری شدند . در پی بستری شدن امام ، ملت ایران طی چندین روز برای بهبودی حال ایشان به راز و نیاز به درگاه الهی مشغول بودند . لکن تقدیر الهی اینگونه بود که عمر پربرکت حضرت امام (ره) در نیمه شب سیزدهم خرداد ماه ۱۳۶۸ ، یعنی ۱۳ روز پس از بستری شدن ، به پایان رسد .
ایشان در ساعت بیست و دوسی دقیقه روزشنبه سیزدهم خرداد ماه سال ۱۳۶۸ شمسی دعوت حق را لبیک گفتند و به دیارابدی شتافتند .
● آغازمحاصره اقتصادی جمهوری اسلامی ایران
۲۷ سال پیش درچنین روزی در سال ۱۳۵۹ شمسی ، دولت امریكا تحریم اقتصادی جمهوری اسلامی ایران را آغاز كرد .
دولت امریكا با پیروزی انقلاب اسلامی ضربه های سیاسی شدیدی متحمل شده بود.به همین منظور برای فشار وارد آوردن به مردم مسلمان و مبارز ایران، محاصره اقتصادی كشورمان را اغاز كرد . گفتنی است كه بازار مشترك اروپا نیزدر تحریم اقتصادی ایران شركت كرد .
● آغاز مرحله سوم عملیات بیت المقدس
۲۵ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۶۱ شمسی ، مرحله سوم عملیات بیت المقدس در منطقه خرمشهر آغاز گردید . عملیات بیت المقدس شامل سه مرحله بود که دستاورد مرحله سوم و پایانی این عملیات ظفرمندانه ، آزادسازی خرمشهر از چنگال رژیم بعثی صدام بود .
در کتاب کارنامه هشت سال دفاع مقدس تدوین علی سمیعی در خصوص عملیات بیت المقدس آمده است که وسعت منطقه عملیاتی بیت المقدس بیش از پنج هزار و۴۰۰ کیلومتر مربع یعنی نزدیک به سه برابر وسعت منطقه عملیاتی فتح المبین ازمنطقه ازشمال کرخه نور، هویزه ازجنوب به شط العرب وخرمشهر ازشرق به رود کارون وازغرب به هورالعظیم ودژمرزی عراق محدود می شد.
دراین منطقه به جز جاده آسفالته و نسبتا مرتفع اهواز – خرمشهر و رودخانه های کارون و کرخه که درواقع کمک بزرگی به خطوط پدافندی عراق می بودند عارضه طبیعی مهمی که بتوان ازآن به عنوان جان پناه و نقاط کمکی درطرحهای هجومی استفاده کرد وجودنداشته و کاملا مسطح بود.
مرحله سوم این عمیات با رمز مقدس با محمدبن عبدالله (ص) درساعت ۱۲:۳۰ روزشنبه یکم خرداد ۶۱ با هدف آزادسازی خرمشهر آغازمی شود .
منبع : تبیان


همچنین مشاهده کنید