شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۲ خرداد ـ ۲۳ می ـ داستان گور یعقوب لیث قهرمان ملی ایرانیان


تجدید ساختمان گور یعقوب لیث صفاری، قهرمان ملی ایرانیان، در منطقه گندی شاپور (خوزستان) را ماه مه سال ۱۶۴۰ میلادی گزارش کرده اند. یعقوب در سال ۸۷۸ میلادی در جریان آزادی سازی وطن از سلطه خلفای عباسی در شهر باستانی گندی شاپور (جندی شاپور) به مرگ طبیعی فوت شده بود.
یعقوب كه از سیستان برخاسته بود در طول ربع قرن خراسان بزرگ، كرمان، فارس و خوزستان را از سلطه اعراب خارج ساخته و دستور داده بود كه اسناد دولتی را جز به فارسی به زبانی دیگر ننویسد. وی برای برانداختن دستگاه خلافت به سوی بغداد لشكر كشیده بود، ولی بسال ۸۷۶ در دیرالعاقول به دلیل برگرداندن آب دجله به زیر پای سربازان او مجبور به عقب نشینی به گندی شاپور شده بود كه در آنجا دچار بیماری قولنج شد و از همین بیماری در گذشت. یعقوب در همین محل پیشنهاد خلیفه را برای صلح رد كرده و به او پیام فرستاده بود كه اگر از بستر بیماری برخیزد جنگ را از سر خواهد گرفت.
۷۶۲ سال پس از درگذشت یعقوب، فتحعلی خان حاكم اعزامی از اصفهان به خوزستان (زمان سلطنت شاه صفی صفوی) گور یعقوب را در میان ویرانه های گندی شاپور به دست آورد ، آن را تزیین و مسقف كرد و ساختمانی در آنجا ساخت. این ساختمان با استفاده از مصالح برجای مانده از ویرانه های گندی شاپور ساخته شد كه در طول دو ـ سه قرن ویران شد. فتحعلی خان همچنین از این مصالح استفاده كرد و دهكده ای ساخت كه یادگار شهر گندی شاپور باشد و نام این دهده بعدا « شاه آباد » گذارده شد.
در نیمه اول قرن جاری هجری برای یافتن آرامگاه یعقوب كه فتحعلی خان آن را ساخته بود تلاشهایی صورت گرفت كه ظاهرا پی گیری نشده است و احتمالا محل قبر یعقوب همان است كه اهالی محل آن را «شاه ابوالقاسم» می خوانند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید