جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۳ خرداد ـ ۲۴ می ـ ناسیونالیسم در ذات است و ارتباط به ایدئولوژی ندارد


میخائیل گورباچف كه در روسیه و میان كمونیستهای جهان یك خائن و در غرب، به دلیل فروپاشانیدن بلوك شرق و اتحاد شوروی ( بدون جنگ ) یك دوست خطاب می شود ۲۳ ماه مه ۲۰۰۴ از رهبری( اسمی ) حزب سوسیال دمكرات روسیه كناره گیری كرد و اعلام داشت كه كناره گیری او به دلیل نزدیك شدن این حزب به حزب هوادار پوتین بوده است كه برنده دو انتخابات اخیر شده است.
گورباچف گفت كه هدف از تاسیس حزب سوسیال دمكرات روسیه را دور ساختن مردم از سوسیالیسم و نیز لیبرالیسم افراطی بوده است كه در طول زمان نارسایی های خود را نشان داده اند ولی این حزب متمایل به ناسیونالیستهای هوادار پوتین شده و دارد از هدف اصلی دور می شود. وی اشاره كرده است كه اگر ناسیونالیسم روسیه جان بگیرد با ابزارهای اتمی موشكی كه در اختیار دارد ممكن است جهان را به آتش و خون بكشاند.
منابع نزدیك به حزب سوسیال دمكرات روسیه گفته اند كه برجستگان این حزب در باطن از كناره گیری گورباچف خرسند شده اند زیرا كه این حزب با ایدئولوژی ملایم خود كه هركس را می تواند راضی و جذب كند به خاطر حضور گورباچف در آن، از احزاب كم عضو روسیه بوده است و به همین دلیل، سعی شده است كه كناره گیری گورباچف را بزرگ كنند تا به گوش همه روسها برسد و در نگرش خود نسبت به حزب تجدید نظر كنند. این منابع در عین حال گفته اند كه ملی گرا بودن ، بمانند دوست داشتن والدین، در ذات افراد است و ارتباط به ایدئو لوژی آنان ندارد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید