شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

شش نشانه یک رابطه رقابتی


شش نشانه یک رابطه رقابتی
اگر مدام برای برنده شدن کوشش میکنید، ممکن است در نهایت بازنده باشید.
تمام انسانها در درجات مختلف و موقعیتهای متفاوت دچار حس رقابت میشوند. ممکن است هنگام فکر کردن به رقابت، موقعیتی را تصور کنیم که در آن کسی بخواهد در ورزش، تحصیل یا کار خود از دیگران جلوتر باشد. حتی ممکن است این رقابت بر سر جلب توجه یک عزیز باشد.
پس تصور اینکه اعضای تیم ورزشی، همکلاسان، دوستان، اقوام و حتی والدین در زمانهایی رقیب ما باشند، چندان مشکل نیست. اما، به نظر شما همسرتان هم یک رقیب است؟
شاید اولین واکنش شما به این سؤال این باشد: "نه، من هرگز با همسرم رقابت نمیکنم." اما اگر به خود وقت بدهید و چند دقیقه ای درباره رابطه خود فکر کنید، ممکن است از دریافتن این نکته که واقعا تا حدی با او رقابت میکنید، متعجب شوید.
تمام همسران در درجات مختلف با یکدیگر رقابت میکنند: چه کسی بهتر از بچه ها مراقبت میکند؟ چه کسی در کار موفقتر است؟ چه کسی دوستان بیشتری دارد؟ آشپزی کدامیک بهتر است؟ خلاصه هرچیزی که برایتان اهمیت داشته باشد میتواند مایه همچشمی و رقابت باشد.
رقابت میتواند سالم باشد و شخص را وادار کند برای انجام دادن هر کاری به بهترین وجه ممکن، تا حد توان خود بکوشد. با این حال، زمانهایی هست که رقابت به حسی افسار گسیخته تبدیل میشود.
اگر درباره استعدادها و هویت خود احساس نا امنی میکنید، میتوانید این حس را داشته باشید که همسرتان تواناییهایتان را زیر سوال میبرد. و این حس میتواند به خشم و ناراحتی شما منجر شود.
برای مثال، هنگامی که دوستان از دستپخت شوهرتان تعریف می کنند، آیا حس میکنید که تواناییهای آشپزی شما زیر سوال رفته یا کم شده است؟ آیا این موقعیت موجب میشود به خود بگویید:"اگر او آشپز به این خوبی است، پس من چه کاره ام؟" اگر چنین باشد، زنبور رقابت شما را گزیده است!
اگر مدام برای برنده شدن کوشش میکنید، ممکن است در نهایت بازنده باشید. برای سالم نگهداشتن رابطه خود، باید کوشش کنید بهترین نکات وجود یکدیگر را شکوفا کرده و حامی و مشوق تواناییهای یکدیگر باشید. به یاد داشته باشید که جا برای چند برنده هم وجود دارد. هرچه شریک زندگی شما احساس امنیت بیشتری داشته باشد، احتمال حس ناراحتی او در رقابتهای دوستانه کمتر و در نهایت رابطه شما مستحکمتر خواهد شد.
شش مورد زیر، نشانه های وجود رقابت بیش از حد هستند:
۱) شما در ته دل امیدوارید که او کاری را خیلی خوب انجام ندهد.
۲) کسب موفقیت او موجب میشود نسبت به همسرتان خشمگین باشید.
۳) هنگامی که انجام کاری، نقطه قوت شماست و همسرتان هم به خوبی از عهده آن برمی آید، نسبت به تواناییهای خود به شدت شک کرده، مضطرب میشوید.
۴) معمولا قصد دارید در امور مختلف از او برتر باشید.
۵) از نظر شما، او بیشتر یک رقیب است نه همراه.
۶) هنگام شکست او، به شدت احساس برتری میکنید.

msnbc.msn.com
منبع : سایت فریا


همچنین مشاهده کنید