پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

آش گوجه فرنگی


آش گوجه فرنگی
آش گوجه فرنگی نسبت به سایر آش های ایرانی، قدمت كمتری دارد چرا كه گوجه فرنگی سوغات «فرنگ» است! این غذا می تواند یك شام خوشمزه برای یك خانواده سه نفری به حساب آید. پخت آن آسان است و زمان طبخ نیز به یك ساعت هم نمی كشد.
● مواد لازم:
▪ تره و جعفری خرد شده: یك كیلو،
▪ لوبیا چیتی: ۲ پیمانه،
▪ آب گوجه فرنگی: یك لیتر،
▪ آب: یك لیتر،
▪ آبغوره: یك پیمانه،
▪ نعنا خشك: ۱۰۰ گرم،
▪ پیاز داغ: یك پیمانه،
▪ برنج: ۲ پیمانه،
▪ نمك و فلفل و زردچوبه: به مقدار دلخواه.
● شیوه پخت:
ابتدا برنج را از شب قبل بدون نمك بخیسانید. لوبیا چیتی را هم بپزید، سپس آب برنج را خالی كنید و برنج خیس خورده را در قابلمه موردنظر ریخته و آب و تره و جعفری خرده شده، لوبیای پخته و آب گوجه فرنگی را به آن بیفزایید. اكنون قابلمه را روی حرارت قرار دهید و بگذارید تا آش كاملا جا بیفتد. پیاز داغ و زردچوبه را نیز تفت دهید و درون آش بریزید. حال نوبت افزودن نعنا خشك به آش است. در خاتمه آبغوره و نمك و فلفل را اضافه كنید. دقت كنید این آش هرچه تندتر باشد خوشمزه تر است بنابراین میزان فلفل آن به دلخواه خودتان است. پس از اینكه آش آماده شد آن را در كاسه ای بزرگ ترجیحا چینی و یا سفال، كشیده و نعنا داغ فراوان روی آن بریزید.
● خواص گوجه فرنگی:
دیگر همه می دانیم كه گوجه فرنگی سرشار از ماده ای به نام «لیكوپن» است كه تركیبی ضدسرطانی دارد. در تمام جهان گوجه فرنگی خورده می شود. پروتیین، چربی، قندهای مختلف از جمله گلوكز و فروكتوز، ویتامین های آ، ث، كا، تیامین، ریبو فلاوین، ویتامین ب، اسید فولیك، ویتامین E، املاح معدنی از جمله كلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، منگنز، كبالت، روی و آرسنیك، به مقدار اندك در گوجه فرنگی پیدا می شود. محققان به تازگی توصیه می كنند كه اگر می خواهید گوجه فرنگی بخورید، حتما ۲ دقیقه آن را بپزید!

فریده آقازاده طارانی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید