شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

تغذیه سالم مادران از پوکی استخوان کودکان پیشگیری می‌کند


تغذیه سالم مادران از پوکی استخوان کودکان پیشگیری می‌کند
نتایج یك مطالعه جدید نشان می‌دهد كه روش زندگی خانم‌های باردار، در سلامت استخوان‌های فرزند‌شان در آینده موثر است. یك گروه تحقیقاتی برای بررسی روش زندگی و تغذیه بانوان باردار و ارتباط آن با سلامت فرزندشان پس از تولد، ۱۲۵۰۰ زن را همراه فرزندان‌شان مورد بررسی قرار دادند. این محققان اعتقاد داشتند كه تغذیه نامناسب مادر در دوران بارداری موجب ابتلای فرزندش در آینده به استئوپروز خواهد شد.
استئوپروز بیماری است كه تراكم مواد معدنی را در استخوان كاهش می‌دهد و موجب می‌شود استخوان‌ها به آسانی شكسته شوند. این، نوعی بیماری است كه معمولا بانوان سالمند را گرفتار خواهد كرد ولی محققان اعتقاد دارند پایه‌های اصلی این بیماری، سال‌ها قبل و حتی پیش از تولد در بدن بانوان شكل می‌گیرد. دكتر دوی‌كله كه یك روماتولوژیست در دانشگاه و بیمارستان ساوتهامپتون است، می‌گوید: <در این مطالعه تلاش كرده‌ایم تا بفهمیم رژیم غذایی و ورزش‌های مادر در دوران بارداری چه اثری بر سلامت جنین پس از تولد خواهد داشت.>
تمام بانوانی كه در این مطالعه شركت كرده بودند پیش از آغاز مطالعه، مورد بررسی دقیق قرار گرفتند و میزان ورزش و فعالیت روزانه‌شان، نوع رژیم غذایی‌شان، وزن و قد و تراكم استخوان‌هایشان پیش از بارداری ارزیابی شد. در ضمن از این بانوان درباره روش زندگی‌شان و سابقه مصرف دخانیات، سوالاتی پرسیده شد. این بانوان در طول بارداری تحت نظر بودند و هرچند وقت یك‌بار با آنها مصاحبه شده و از آنها اسكن تهیه می‌شد. به فاصله چند هفته پس از تولد نوزادان، اسكن‌هایی از اسكلت بدن این نوزادان تهیه شد تا متوجه شوند كه در طول بارداری، اسكلت بدن‌شان چگونه رشد كرده است. پس از زایمان نیز از اسكلت بدن مادران، اسكن‌هایی تهیه شد تا ببینند در طول بارداری چه تغییراتی در اسكلت بدن این بانوان ایجاد شده است. بیش از ۴۰۰ نفر از این بانوان در مرحله دوم این مطالعه شركت كردند. در این مرحله، كودكان این بانوان، هفت ساله شده بودند. از مادران‌شان خواسته شد درباره غذایی كه این كودكان روزانه مصرف می‌كنند، به محققان توضیحاتی را ارایه كنند. مادران و كودكان برای ارزیابی میزان فعالیت هفتگی‌شان مورد ارزیابی قرار گرفتند، به این ترتیب كه ضربان قلب و تراكم عضلانی‌شان سنجیده شد.
در كودكان نیز اسكن‌های استخوانی برای كامل‌شدن اطلاعات تهیه شد. سرپرست این گروه تحقیقاتی امیدوار است نتایج این مطالعه طولانی‌مدت به دستیابی به روش‌هایی برای تغذیه سالم و ورزش‌های كافی و مناسب بینجامد. در حقیقت نتایج این مطالعات می‌تواند برای مادران باردار و سلامت فرزندان‌شان در آینده مفید باشد چون مادران باردار به تغذیه و روش زندگی خود در این دوران بیش از پیش توجه كرده و فرزندانی به دنیا خواهند آورد كه در آینده كمتر به پوكی استخوان دچار شوند.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید