شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

حمله قلبی در کمین جوانان


حمله قلبی در کمین جوانان
نتایج آخرین تحقیقات نشان می‌دهد افرادی كه در جوانی دارای چند عامل خطر برای ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هستند، ممكن است در اواخر دهه سوم و اوایل دهه چهارم زندگی‌شان دچار مشكلات جدی در سرخرگ‌های تعذیه‌كننده قلب و عروق شوند. این بررسی كه روی ۳۰۴۳ فرد بالغ سیاه‌پوست و سفیدپوست انجام شد، نشان داد افرادی كه عوامل قلبی عروقی بیشتری در دهه دوم زندگی‌شان دارند، سه برابر بیشتر از سایرین در معرض تشكیل پلاك‌های كلسیمی در دیواره سرخرگ‌هایشان در ۱۵ سال بعد هستند.
كلسیم از اجزای اصلی پلاك‌های تنگ‌كننده سرخرگ‌های تغذیه‌كننده قلب است. تجمع این پلاك‌ها در نهایت موجب تنگ‌شدن سرخرگ‌ها و كاهش خون‌رسانی به قلب می‌شود. خوشبختانه با استفاده از سی‌تی‌اسكن می‌توان رسوب كلسیم را در دیواره سرخرگ‌ها شناسایی كرد و با توجه به آن، خطر ابتلای شخص به حمله قلبی در آینده را پیش‌بینی كرد. علاوه بر این، نتایج جدید كه در مجله كالج آمریكایی قلب و عروق به چاپ رسید، اهمیت اندازه‌گیری میزان كلسترول و فشارخون را حتی در یك فرد ۱۸ ساله هم نشان دادند و به‌ عقیده دكتر كاترین لوریا كه از محققان برجسته موسسه ملی قلب، ریه و خون در موسسه بتسدای آمریكاست و سرپرستی تحقیق را به عهده داشته، نتایج تحقیق جدید بیانگر اطلاعات بسیار مهمی درباره شیوع بیماری‌های قلبی و پیشگیری از آنها هستند. به باور وی، مردان و زنان جوان باید با پزشكان‌شان درباره ابتلا به عوامل خطر احتمالی مشورت كنند و در ادامه برای كاهش دادن آنها هر كار كه می‌توانند انجام دهند مثل رعایت یك رژیم غذایی سالم و انجام فعالیت‌های بدنی كافی.
در این تحقیق ابتدا اطلاعات لازم از ۳۰۴۳ فرد بالغی كه سا ل۸۶-۱۹۸۵ در سنین ۱۸ تا ۳۰ سالگی قرار داشتند، جمع‌آوری شد. در هنگام شروع تحقیق و در فواصل پس از آن، شركت‌كنندگان به‌طور مرتب از نظر عوامل خطرزای بیماری‌های قلبی عروقی مانند سطح كلسترول خون به افزایش فشارخون و مصرف سیگار تحت بررسی قرار گرفتند. محققان همچنین در حدود ۱۵ سال پس از آغاز تحقیق و در زمانی كه افراد شركت‌كننده در سنین ۳۳ تا ۴۵ سالگی قرار داشتند، با انجام سی‌تی‌اسكن به بررسی رسوب كلسیم در دیواره سرخرگ‌های قلبی آنها پرداختند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد كه تقریبا ۱۰ درصد از مبتلایان پس از گذشت ۱۵ سال دارای پلاك‌های كلسیمی در داخل سرخرگ‌هایشان شده بودند و از این نظر، افراد بالای ۴۰ سال در معرض خطر بیشتری نسبت به سایرین قرار داشتند. محققان در ادامه به بررسی ارتباط عوامل خطر و رسوب كلسیم در دیواره سرخرگ‌ها پرداختند و متوجه شدند كه فشارخون، كلسترول و مصرف سیگار در نوجوانی از عوامل كلیدی رسوب كلسیم در سنین بالاتر بوده‌اند. براساس نتایج تحقیق، به ازای هر ۱۰ نخ سیگاری كه افراد شركت‌كننده در تحقیق در اوایل نوجوانی‌شان مصرف می‌كردند، خطر بروز پلاك كلسیمی در سرخرگ تغذیه‌كننده قلبی و سپس در طول زندگی در حدود ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌كرد. این خطر همچنین ارتباط مستقیمی با سطح فشارخون، كلسترول و قند خون را هم نشان داد.
تمامی جوانان باید دست‌كم هر دو سال یك‌بار فشارخون، كلسترول خون و قند خون‌شان را بررسی كنند. سیگار نكشند، روزی ۳۰ دقیقه ورزش كنند و رژیم كم‌نمك و كم‌چربی داشته باشند.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید