جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

غذاهای عجیب دنیا


غذاهای عجیب دنیا
گاهی واقعا شگفت‌انگیز است كه مردم برخی كشورها چه غذاهای عجیب و غیرقابل باوری را می‌خورند. در این بین شاید ژاپن و چین ركورددار خوردن غذاهای باورنكردنی هستند كه حتی خوردن برخی از آنها در عقل انسان نیز نمی‌گنجد. غذاهایی همچون اختاپوس، خیار دریایی، لانه پرنده، كله‌پاچه خوك، ملخ سرخ شده و... كه حتی تصور آنها حال آدم را به هم می‌زند. در این جا می‌خواهیم بعضی از این غذاها را مرور كنیم:البته پیشاپیش عذرخواهی می كنیم.
▪ <حلزون> (شمال غربی آمریكا):
حلزون‌هایی بزرگ با گردن‌های دراز، این غذا بسیار محبوب مردم این منطقه است ولی خیلی عجیب و غریب به نظر می‌رسند. این غذا اغلب <گویی داك> نیز نامیده می‌شود.
▪ <گور گونزولا> (ایتالیا):
پنیری كاملا بدبو است كه آدم رغبت نمی‌كند آن را بو كند.
▪ <ملخ سرخ شده> (آفریقا، تایلند): در این مناطق ملخ‌های درشت را در روغن سرخ می‌كنند و معتقدند بسیار لذیذ است.
▪ <سوپ آشیانه پرنده> (چین):
این سوپ از آشیانه نوعی پرستو درست می‌شود. این نوع پرستو برای ساختن آشیانه خود از شاخ و برگ گیاهان خاصی استفاده می‌كند كه از نظر چینی‌ها خیلی خوشمزه هستند.
▪ <هاگیس> (اسكاتلند):
شكمبه گوسفند كه با آرد و گوشت و مخلفات دیگر پر شده و بخارپز می‌شود. در واقع این غذا نوعی سوسیس است.
▪ <هاكارل> (ایسلند):
هاكارل وقتی تازه است سمی می‌باشد. این غذا از نوعی كوسه تهیه می‌شود. در واقع گوشت این كوسه تخمیر می‌شود. در قدیم مردم ایسلند كوسه درسته را یك و نیم تا دو متر زیرزمین دفن می‌كردند ولی امروزه آن را در پلاستیك‌های مخصوص می‌پیچند و نگه می‌دارند. این گوشت چند هفته می‌ماند و سپس چند هفته دیگر آن را آویزان می‌كنند تا هوا بخورد و خوشرنگ شود. حتی معده خود ایسلندی‌ها هم گاه توانایی تحمل این غذا را ندارد.
▪ <پنیر كله یا هه‌چیز> (سوئد):
غذایی كه با كله پخته شده حیوانات درست می‌شود و مخصوص ناهار است. آنها كله گوسفند و... را حسابی می‌پزند و آب غلیظ شده آن را در ظرفی می‌ریزند و می‌گذارند تا مثل ژله ببندد. بعد آن را مثل كالباس برش می‌زنند.
▪<بلابر> (آلاسكا):
چربی خام پستانداران دریایی.
▪ <پاچه شتر> (فرانسه):
درست شبیه به پاچه گوسفند خودمان است.
▪ <كانگورو> (استرالیا):
ده سال پیش خوردن گوشت كانگورو حتی در استرالیا عجیب به نظر می‌رسید ولی امروزه این غذا جزء غذاهای معمولی این كشور و برخی كشورهای دیگر از جمله روسیه شده است. طعم گوشت كانگورو شیرین و چیزی مابین گوشت گوزن و جگر است.
▪ <استیك تاتاری> (فرانسه):
گوشت گاو كاملا خام. این غذا در ژاپن و برخی كشورهای دیگر نیز مرسوم است.
▪ <منودو> (مكزیك):
این غذا سوپ شكمبه گاو است.
▪ <سیبرئو> (ایتالیا):
این غذا همان تاج خروس است (البته نه گل تاج خروس)
▪ <سوپ جغد> (چین):
شبیه به سوپ جوجه است با این تفاوت كه به جای جوجه‌مرغ در آن از جوجه جغد استفاده می‌كنند.
▪ <میگوی مست>(چین):
این غذای عجیب شامل میگوهای زنده‌ای است كه در ظرف مخصوص شنا می‌كنند. مردم با شور و شوق خاصی با چوب‌های غذاخوری خود میگوها را شكار می‌كنند و گاز می‌زنند.
▪ <فوگو> (ژاپن):
نوعی ماهی بادكنكی كه بخشی از بدنش سمی و كشنده است به طوری كه تنها سرآشپزهای بسیار ماهر اجازه طبخ آن را دارند. خوردن این ماهی سالانه حدود سیصد ژاپنی را به كشتن می‌دهد ولی باز هم مردم زیادی علاقه به خوردن آن دارند.
▪ <اختاپوس> (چین، كشورهای آسیای شرقی):
اختاپوس پخته و تزیین شده با انواع سبزیجات رنگارنگ. مردم این كشورها با اختاپوس سالاد هم درست می‌كنند.
▪ <ریچی دومار> (سیسیل):
این غذا از نوعی جانور دریایی با همین نام درست می‌شود و مردم سیسیل در جنوب ایتالیا تنها علاقه‌مندان به این غذای تیغ‌دار هستند.
▪ <باساشی> (ژاپن):
این غذا گوشت خام اسب است كه آن را نازك برش می‌دهند.
▪ <پای قلوه> (انگلیس):
پای نوعی شیرینی پرطرفدار است كه درون آن با انواع میوه‌ها پر می‌شود ولی مردم انگلیس نوعی دیگر از پای را می‌پزند. درون این غذا با خوراك قلوه پر شده است. فكر می‌كنید خوشمزه باشد؟

فاطمه عبدوسی
منبع : خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید