پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

۹ خرداد ـ ۳۰ می ـ اعدام به روش کلیسای کاتولیک: آتش زدن محکوم!


۹ خرداد ـ ۳۰ می ـ اعدام به روش کلیسای کاتولیک: آتش زدن محکوم!
سی ام مه ۱۴۱۶ یك دادگاه مذهبی «جروم پراگGerome de Prague» اندیشمند ۵۱ ساله را كه از سوی كلیسای كاتولیك تكفیر شده بود مرتد شناخت و به مرگ محكوم كرد كه همان روز در ملاء عام به یك تیر چوبی بسته و آتش زده شد. وی كه یك چك (بوهمی) بود به سرزمین های مختلف از جمله خاور میانه مسافرت و در انگلستان، فرانسه و آلمان تحصیل كرده بود. جروم از هواداران آزادی بیان و از منتقدان روشهای كلیسای كاتولیك از جمله فروش عفو مجازات گناهكاران از سوی كشیش ها بود. وی در دادگاه مذهبی اتهام ارتداد را رد كرد و گفت كه تنها گفته است: آنان كه نظری مغایر نظرات كلیسا دارند حق دارند آن را بیان دارند و این، به معنای حمایت از این افكار نیست، و تنها دفاع از آزادی بیان و اندیشه و بحث و جدل است. ولی استدلال او كه مرتد نیست مورد قبول واقع نشد و به مرگ محكوم شد.
جروم سالها از اندیشه «یان هاس John Huss (هوس)» مبنی بر لزوم اصلاحات در وضعیت و طرز كار كلیسای كاتولیك حمایت كرده بود و هنگام اعدام یان هاس دست به تظاهرات و اعتراض زده بود. یان هاس ششم ژوئیه سال ۱۴۱۵ به حكم شورای كلیسای كاتولیك در آلمان آتش زده شده بود. با اعدام این دو تن این صدا خاموش نشد و قرن بعد به پیدایش پروتستانیسم انجامید.جان فاكس در كتابی كه در این زمینه منتشر ساخته یان هاس و جروم دو پراگ را شهید خوانده است. وی در همین كتاب جزئیات اعدام از طریق آتش زدن به حكم شورای كلیسای كاتولیك را شرح داده است. فاكس پشت جلد كتاب خود را با تصویری از چگونگی آتش زدن جروم دو پراگ مزین كرده است كه كلیشه این تصویر در زیر آمده است.
طرز اعدام محكومان كلیسا در آن زمان از این قرار بود كه محكوم را در یك میدان عمومی و یا محوطه مقابل كلیسا به تیری قطور می بستند و در اطرافش چوب و هیزم قرار می دادند و آتش می زدند. اگر ماموران اعدام (جلادان) انصاف داشتند چوبها را دور از محكوم قرار می دادند تا قبل از سوختن با آتش، از استنشاق دود فوت شود و زجر سوختن را تحمل نكند و چنانچه كینه شخصی از محكوم داشتند چوبها را در قطعات كوچك و با شاخه درخت نزدیك به او قرار می دادند تا بدنش بسوزد و به تدریج و با زجر جان بدهد.
مجازات افراد مرتد و جادوگران از طریق آتش زدن كه از سال ۱۱۸۴ میلادی متداول شده بود توسط انقلاب فرانسه محكوم و متروك شد. این نوع مجازات قبلا از سوی رومی ها در مورد پیروان مسیحیت اعمال می شد كه كلیسای كاتولیك ۸ ـ ۹ سده بعد آن را در مورد تكفیر شدگان و افراد مرتد دوباره متداول ساخت.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید