جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۱۱خرداد ـ ۱ ژوئن ـ تردید به آزمایش« پی .اس. ا P.S.A »


برخی پزشكان متخصص بیماری سرطان یکم ژوئن ۲۰۰۴ نظر خود را درباره نتیجه یک پژوهش تازه که اواخر ماه مه همین سال انتشار یافته بود كه در آن نسبت به دقت آزمایش «پی. اس . ا .P.S.A» ایجاد تردید شده بود روشن ساخته و گفته بودند كه به اصالت این آزمایش تردید نیست. شك به سطح قابل قبول پی اس ا در خون است. تا كنون تا سطح ۴ نانوگرم در یك میلی لیتر خون نشانه مبتلا نبودن فرد به تومر پروستات ( سرطانی و یاغیر سرطانی ـ بزرگ شدن آن ) بود كه اینك معلوم شده است این سطح را باید پایین آورد و به كمتر از ۳ رساند. در زمینه تعیین مجدد این سطح (له ول) باید منتظر بررسی آزمایشگاههای مربوط شد.
این تردید هنگامی به وجود آمد كه معلوم عده ای از سالخوردگان كه سطح P.S.A آنان كمتر از ۴ بود سرطان پرستات داشتند. ازمایش پی اس ا كه تا اواخر دهه ۱۹۸۰ برای اطلاع از رجعت سرطان پرستات پس از درمان انجام می شد از دهه ۱۹۹۰ ملاك كشف آن قرار گرفته بود.
اگر پروستات به هر علت ، سرطانی شدن سلولها و چیز دیگر ، بزرگ شود پروتئینی را كه سلولهای آن آزاد می كنند افزایش می یابد و سطح پی اس ا بالا می رود كه تا سطح ۴ را حاكی از عدم بیماری می پنداشتند . این میزان با پژوهش تازه باید پایین آورده شود. تومر پروستات كه یك بیماری صرفا مردانه است عمدتا از میانسالی به بعد روی می دهد و دود سیگار در به وجود آوردن آن سهم بسیار دارد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید