جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۱۱خرداد ـ برخی دیگر از رویدادهای ۱ ژوئن


● ۱۹۳ : میلادی ماركوس دیدیوس امپراتور روم در شصت و ششمین روز زمامداریش در كاخ امپراتوری ترور شد.
● ۱۸۴۵: یك كبوتر نامه بر پس از ۵۵ روز پرواز و طی ۱۱ هزار كیلومتر مسافت خود را از آفریقای جنوب غربی ( نامیبیای امروز ) به لندن رسانید.
● ۱۸۶۹: توماس ادیسون ماشینی را كه برای تسهیل امر رای گیری در انتخابات ساخته بود به ثبت داد. با این كه از اختراع این ماشین ۱۳۶ سال گذشته است روشهای اخذ رای ماشینی (از مكانیكی تا الكترونیك) همواره مورد ایراد و اعتراض بوده اند و هنوز هیچ روشی در دقت، و دادگاه پسند بودن جای نوشتن ورقه رای با دست و انداختن آن به صندوق را نگرفته است. در برخی از كشور ها از هر دو روش به موازات هم استفاده می كنند كه اگر به شمارش آراء كه از طریق ماشین اخذ شده اعتراض شود، شمارش آرایی كه با قلم نوشته و یا علامت گذاری شده و به داخل صندوقهای تماما شیشه ای انداخته شده ( که هرکس بتواند حجم اوراق رای را به چشم ببیند و از خالی بودن صندوق پیش از رای گیری مطمئن شود) آغاز شود كه این دوباره شماری وقت گیر، اما معتبر است.
● ۱۹۴۹: نخستین مجله به صورت «مایكرو فیلم( یا مایكرو فرم )» انتشار یافت كه ادامه این روش از زمان پیدایش اینترنت و مطالب « آن لاین » ضرورت نداشته است.
● ۱۹۵۸: مردم فرانسه كه از خودسری ها، گرانی ها، بیكاری ها و ... به جان آمده بودند شارل دوگل را از بازنشستگی خارج و رئیس دولت كردند تا به اوضاع سر و سامان دهد و او با این شرط كه شش ماه كشور را با تصمیمات و بخشنامه های خود اداره كند با باز گشت به قدرت موافقت كرد.
● ۱۹۷۱: نظامیان سابق آمریكایی (وتران ها) كه در جنگهای خاوردور شركت كرده بودند جملگی از دولت این كشور خواستند كه به جنگ غیر ضروری و بیهوده و پرهزینه ویتنام پایان دهد.
● ۱۹۷۹: در جریان استعمار زدایی، نام رودزیا به جمهوری زیمبابوه تغییر یافت.
● ۱۹۹۰: سران آمریكا و شوروی قرارداد دوجانبه منع تولید سلاحهای شیمیایی را امضاء كردند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید