جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

طریقه فریز کردن مواد غذائی


- ماده غذائی که جهت فریز کردن در نظر گرفته می‌شود باید تازه بوده و با کیفیتی مناسب منجمد گردد.
- در بسته‌بندی مواد غذائی بایستی دقت کرد که کیسه پلاستیکی که به منظور قرار دادن مواد قابل فریز شدن در نظر گرفته‌اید، کاملاً سالم بوده و پس از قرار دادن ماده غذائی، هوای درون آن را خالی نمائید و در حد امکان در آن را کاملاً ببندید.
- هر بسته را اتیکت زده و تاریخ انجماد را مشخص کنید. زیرا هر یک از مواد غذائی گوناگون تا زمان مشخص پس از فریز شدن خواص غذائی خود را حفظ می‌کنند
- محصول باید کاملاً سرد بوده و سپس بسته‌بندی و فریز شود.
- سرد کردن باید خیلی سریع و در پائین‌ترین سرمای ممکن صورت گیرد.
- ماده غذائی را نباید بیش از یک بار منجمد کرد.
- اگر قصد دارید غذائی را پس از طبخ منجمد کنید، اضافه کردن نمک، فلفل و سایر ادویه‌جات را به زمان استفاده از آن موکول کنید، زیرا افزودن این مواد به غذا موجب تغییر طعم طبیعی آن طی مرحله فریز شدن می‌گردد.
- مدت پخت را نیز ۱۰ دقیقه کمتر از حد معمول تعیین کنید، زیرا در هنگام مصرف باید ۱۰ دقیقه آن را حرارت دهید. غذاهای آماده را می‌توان ۳ تا ۴ ماه نگهداری کرد.
- ورود مواد غذائی جدید به داخل فریزر، موجب گرم شدن سایر مواد فریز شده می‌گردد، بنابراین بهتر است مواد غذائی را هر بار به مقدار کم و با فاصله زمانی ۱۲ ساعت وارد فریزر نمائید.
- در مورد میوه‌ها بهتر است پس از شستشو میوه را در کیسه‌های نایلونی مخصوص با ده درصد وزن میوه پودر شکر بسته‌بندی کرد. به‌جای افزودن شکر، می‌‌توان میوه را در شربتی که حاوی ۵۰ تا ۶۰ درصد خود میوه است، برای مدت ۲۴ ساعت قرار داده و سپس منجمد کرد. این عمل در حفظ رنگ، عطر و طعم میوه مؤثر است. همه میوه‌ها به‌جز موز، سیب ودی، خربزه و انگور قابل فریز شدن می‌باشند. جهت جلوگیری از سیاه شدن گیلاس پوست سفید، زردآلو، سیب و گلابی باید از شکر بیشتری استفاده نمود.
- محصولات لبنی در صورتی‌که در کاغذهای آلومینیومی بستهبندی گردند تا مدت ۸ ماه در فریز قابل نگهداری می‌باشند.
- جهت جلوگیری از چسبیدن بسته‌های نایلونی به یکدیگر، قبل از قرار دادن آنها در فریزر، بسته‌‌ها را با دستمال کاملاً خشک کنید.
- هرگز مواد غذائی فریز شده را به‌منظور رفع انجماد، در آب جوش فرو یا حتی حرارت بالای ۲۰ درجه قرار ندهید. این عمل از ارزش غذائی آنها به شدت می‌کاهد. گوشت و ماهی را می‌توان چندین ساعت قبل از مصرف از فریزر به یخچال منتقل کرد.


همچنین مشاهده کنید