سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

قصه‌های بد را دور بریز


قصه‌های بد را دور بریز
همیشه قصه تكرار می‌شود. قصه‌ای كه هزاران هزار بار روایت شده. قصه‌ای كه «تو» با بغض تعریف می‌كنی و «او» با نفرت از تو و قصه‌ات می‌گریزد!
دیگران هم خسته شده‌اند اما تو دست از سر قصه‌ای كه داری برنمی‌داری و این اتفاق بسیاری وقت‌ها در میان افراد مختلف و خصوصاً زن و شوهرها تكرار می‌شود. چون همیشه جریان‌ها و اتفاقاتی وجود دارند كه به‌طور كامل حل نشده و نمی‌شوند و همیشه مثل تپه‌ای كوچك سر راه زندگی شما قد علم می‌كنند. یكی از شما از روی تپه می‌افتید و دیگری روی آن می‌روید و قصه‌تان را داد می‌زنید. در حالی كه اگر مواردی كه در گذشته پیش آمده‌اند را پیدا كنید و برای همیشه حل كنید تپه‌های زندگی‌تان به جای زیاد شدن كم می‌شوند و كم‌كم می‌توانید بر راه‌های بدون پیچ و خم و پستی و بلندی قدم بگذارید.
شما باید نگاه خودتان را درباره چگونگی اتفاق توضیح دهید و اگر لازم بود پشیمانی خود را ابراز كنید. از طرف دیگر شاید شما نیستید كه باید بخشیده شوید و «شما» در موضع بخشیدن هستید. بنابراین اگر واقعاً می‌خواهید موانع را از سر راه زندگی‌تان بردارید ازصمیم قلب او را ببخشید و به خودتان قول بدهید دیگر این قصه را برای هیچ‌كس حتی خودتان تكرار نكنید.
فكر كردن به تكرار دوباره وقایع تلخ هم نه تنها مشكلی از شما حل نمی‌كند بلكه اضطراب و نگرانی شما را نیز بیشتر می‌كند و باعث می‌شود كنترل رفتار خود را از دست بدهید در حالی كه اگر بتوانید خودتان را در مقابل این اضطراب‌ها ایمن كنید، بسیاری از مشكلات شما حل خواهند شد. برای برداشتن اولین گام و دورشدن از اضطراب باید «خودگویی»های خود را كنترل كنید.
حرف‌هایی كه در درون با خود به‌طور ناخودآگاه می‌زنید بلند بلند بیان كردن این خودگویی‌ها چهره‌ای دیگر از شخصیت شما را نشان می‌دهد. شما با به زبان آوردن این خودگویی‌ها می‌توانید علت بسیاری از اضطراب‌های خود را كشف كنید و متوجه شوید با این‌كه سعی در كنترل افكار منفی‌ خودتان دارید اما این افكار درون ذهن شما دوره می‌شوند.
نكته بعد از بلند بیان كردن گفته‌های درونی تصحیح و جایگزینی آن‌ها با جملات صحیح است به‌طور مثال به جای این‌كه مدام درون خودتان بگویید من آدم عصبی هستم (و یا او آدم عصبی است) بگویید: عصبی بودن ویژگی هر فردی است و حالتی موقتی است و یا او هم مشكلات زیادی دارد و یا وقتی در حال فكر منفی بافتن با خودتان هستید بگویید: باید دست از نگرانی بردارم.
نباید زود قضاوت كنم. خلاصه این‌كه تا می‌توانید جای جملات منفی و یأس‌آور را با جملات مثبت پر كنید. عمیق و آهسته نفس كشیدن هم از دیگر راه‌های تمركزی است كه می‌تواند نگرانی را ازشما دور كند و خط آخر هم این‌كه بیكار بودن و تنها در گوشه‌ای خارج از جمع نشستن مزید بر علت خواهدشد تا شما سریع‌تر به دام نگرانی و افكار منفی بیفتید. در حالی كه ورزش، گرفتن دوش آب گرم،‌مشغولیت به كاری كه به آن علاقه دارید، می‌تواند كمك شایانی به شما بكند.
منبع : تهران امروز


همچنین مشاهده کنید