شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

روتختی چهل تکه


روتختی چهل تکه
چهل تکه ها در گذشته به قصد صرفه جویی در مصرف پارچه ابداع شدند. چهل تکه در واقع روشی خلاق به منظور استفاده از پارچه های اضافی حاصل از دوخت و دوز لباس و سایر دوختنی ها بود اما نتیجه این ابتکار چنان زیبا و چشمگیر بود که به زودی تبدیل به سبکی خاص در تهیه و ساخت انواع روتختی، رومیزی، کوسن، پرده و حتی لباس شد، چنان که امروز ما حتی پارچه های مختلف را به قصد تهیه چهل تکه خریداری می کنیم.
شما هم می توانید پارچه های اضافی را که در منزل دارید با یک پارچه ساده ترکیب کنید و از آنها یک روتختی چهل تکه زیبا بسازید. پارچه های اضافی شما ممکن است هر طرح و رنگی داشته باشند اما پارچه ساده ای را که با آنها ترکیب می کنید به رنگی انتخاب کنید که مایلید رنگ غالب روتختی شما باشد. همچنین رنگ متناسب با دکوراسیون اتاق تان برای ایجاد هماهنگی بیشتر میان چهل تکه و سایر وسایل اتاق تان. می توانید از پارچه پرده ای اتاق و سایر پارچه های به کار رفته در مبلمان آن هم در چهل تکه استفاده کنید.برای حصول نتیجه بهتر از پارچه هایی با جنس همسان استفاده کنید تا شست وشو اثر متفاوتی روی پارچه ها نداشته باشد.
حتماً قبل از دوختن پارچه ها آنها را بشویید تا در صورتی که آنها به میزان های متفاوتی جمع شده و آب می روند پس از دوخت شما را دچار مشکل نکنند و از به کار بردن پارچه هایی که رنگ می دهند در چهل تکه خودداری کنید، چون بعد از شست وشو به قسمت های دیگر چهل تکه رنگ می دهند.
برای دوختن این روتختی ابتدا هر یک از مربع های طرح را به صورت جداگانه آماده کنید و سپس لایه ای پشم شیشه بدوزید و بعد این مربع ها را مانند موزائیک هایی که طرح بزرگتری را تشکیل می دهند به یکدیگر متصل کنید. در آخر نواری از پارچه ساده را به عرض ۱۰ تا ۱۳ سانتی متر بالای پشم شیشه دورتادور مربع های دوخته شده بدوزید به طوری که مانند قابی آنها را دربربگیرد. برای دوختن پارچه ها به یکدیگر از نخ همرنگ با پارچه ساده که رنگ غالب روتختی است، استفاده کنید.
● وسایل موردنیاز
▪ پارچه های رنگارنگ برای چهل تکه
▪ پارچه ساده به عنوان پارچه اصلی و رنگ غالب روتختی
▪ پارچه ساده برای زیر روتختی
▪ پارچه ارزان قیمت برای آستر چهل تکه
▪ پشم شیشه به ضخامت یک سانتی متر
▪ مقوا و مداد
▪ قیچی، سوزن ته گرد و سوزن خیاطی
▪ متر پارچه ای
▪ چرخ خیاطی
▪ اتو
▪ نخ همرنگ با پارچه اصلی
ابتدا اندازه کلی روتختی را در نظر بگیرید. سپس با توجه به ابعاد موردنظرتان عرض نوار دور روتختی را حدود ۱۰ تا ۱۳ سانتی متر در نظر گرفته و باقیمانده ابعاد روتختی را به چند مربع تقسیم کنید. با استفاده از مقوا و مداد الگوی یک مربع روتختی را رسم کرده و ببرید. این مربع معمولاً به اندازه ضلع ۴۰ سانتی متر خواهد بود.
الگوی حاصل را روی پارچه ارزان قیمت آستر و لایه پشم شیشه قرار داده و برای هر مربع از روتختی یک مربع آستری و یک مربع از جنس پشم شیشه ببرید.
با استفاده از الگوی مقوایی به اندازه نصف تعداد مربع های مورد نیاز برای روتختی از پارچه اصلی مربع ببرید. این مربع ها را از یک قطر تاکرده و با قیچی از روی خط قطر بریده و نصف کنید تا هر مربع تبدیل به دو مثلث قائم الزاویه شود.
برای دوختن هر یک از مربع ها یک لایه پشم شیشه را روی یک لایه آستری قرار دهید. ۵ نوار پارچه ای با عرض های یکسان یا متفاوت از پارچه های مختلف ببرید. این نوارها را به موازات قطر مربع با چرخ خیاطی به پارچه مثلثی بدوزید و سپس آن را روی مربع مقوایی الگو قرار دهید و اضافه نوارهای پارچه ای را ببرید تا به صورت یک مربع کامل درآید. حالا آن را روی مربع بریده شده از پشم شیشه و سپس آستری قرار دهید و چهار طرف آنها را با کوک زدن به هم وصل کنید.
نحوه چیدن مربع های تشکیل شده می تواند طرح های مختلفی را روی روتختی ایجاد کند. آنها را بنا به سلیقه خودتان در کنار یکدیگر بدوزید و چرخ کنید. پس از دوختن مربع ها به هم ۴ نوار به عرض ۱۰ تا ۱۳ سانتی متر و طول برابر با ابعاد روتختی از پارچه اصلی و پشم شیشه و آستری ببرید.
این نوارها را به ۴ طرف مجموعه حاصل از اتصال مربع ها چرخ کنید. در محل اتصال نوارها به هم، در گوشه های روتختی، می توانید دو نوار را با زاویه ۴۵ درجه برش داده و به هم متصل کنید یا به صورت متقاطع آنها را به هم بدوزید.
پس از آماده شدن چهل تکه از پارچه ای که برای زیر روتختی در نظر گرفته اید یک قطعه به ابعاد روتختی کامل ببرید و آن را به صورتی که روی اصلی آن در برابر شما باشد روی زمین پهن کنید. چهل تکه را طوری که روی اصلی آن در زیر و پشت آن به طرف شما باشد روی پارچه قبل قرار دهید و ۴ طرف آنها را به هم سنجاق کرده و با در نظر گرفتن یک سانتی متر جای دوخت به هم چرخ کنید. حدود ۳۰ سانتی متر از یک طرف را باز بگذارید. از این درز روتختی را به روی اصلی برگردانید و سپس درز را بدوزید.
از روی روتختی تمام خطوط اضلاع مربع ها و محل اتصال آنها به کادر دور روتختی را چرخ کنید تا چهل تکه به پارچه زیر روتختی بچسبد و طرح دوخت مربع های روی روتختی در زیر آن ایجاد شود.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید