جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

دمای مرکز خورشید چقدر است؟


دمای مرکز خورشید چقدر است؟
هر چند کسی به مرکز خورشید دسترسی ندارد، اما با استفاده از اصل تعادل فشار هیدرواستاتیکی می توان به طور غیرمستقیم دمای این منطقه را تخمین زدد این اصل می گوید فشار رو به مرکز ناشی از گرانش خورشید باید با فشار رو به بیرون ایجاد شده به وسیله گازهای داغ هسته آن برابر باشد وگرنه خورشید باید در اثر اضافه فشار، منبسط یا منقبض شود، اما می دانیم که این طور نیستد.
به عبارت دقیق تر، با دانستن حجم چگالی خورشید می توانیم فشار ناشی از گرانش در مرکز آن را حساب کنیم چیزی حدود ۳۰۰ میلیارد اتمسفر از طرف دیگر چون دما مستقیما با فشار یک گاز مرتبط است ، می توانیم محاسبه کنیم که برای خنثی کردن این فشار درونسو، مرکز خورشید چقدر باید داغ باشد.
از این راه ، دمای مرکز خورشید، چیزی حدود ۱۵ میلیون درجه سلسیوس به دست می آید که ۲۵۰۰ برابر دمای سطح آن استد البته در دهه اخیر با ابداع روشی به نام لرزه نگاری خورشیدی ، امکان اندازه گیری مستقیم این دما به دست آمده است.
به عبارت دیگر همان طور که با ثبت و بررسی امواج لرزه ای پوسته زمین ، می توانیم اطلاعاتی از درون آن به دست بیاوریم ، لرزشها و نوسان های سطح خورشید (خورشید لرزه ها د) نیز، چیزهایی از درون آن به ما می گویندد چیزهایی که اتفاقا تا حدود زیادی با نتایج اصل تعادل فشار همخوانی دارد .
منبع : سایت پارس پلانت


همچنین مشاهده کنید