جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۱۹ خرداد ـ ۹ ژوئن ـ ... و به این گونه یک انگلیسی مالک و صاحب اختیار ایالت جورجیای آمریکا شد !!


پادشاه انگلستان ۹ ژوئن ۱۷۳۲ فرمان صاحب اختیاری اراضی میان دو رود « ساوانا » و « آلتاها » و ساحل اقیانوس اطلس در آمریكای شمالی را به نام یكی از افسران خود موسوم به جیمز ادوارد اولتورپ J.E.Oglethorpe صادر كرد و این منطقه وسیع و مثلث شكل كه از هزاران سال پیش از آن محل سكونت چند قبیله متمدن بومی ( اصطلاحا سرخپوست ) بود توسط مالك انكلیسی آن به یك مهاجر نشین انگلیسی تبدیل شد و به نام جورج دوم پادشاه انگلستان « جورجیا » نامیده شد كه اینك یك ایالت آمریكا را تشكیل می دهدو جیمی كارتر رئیس جمهوری پیشین آمریكا از این ایالت است.
جیمز ادوارد پس از دریافت فرمان ، با چند انگلیسی به قاره آمریكا رفت و در محلی كه امروز شهر « ساوانا » است مستقر شد و بنای جنگ با سرخپوستان و اخراج آنان از اراضی نیاكانشان گذارد و .... با وجود این ، پنج سال پس از ورود جیمز ادوارد به جورجیا ، شمار مهاجران انگلیسی از ۱۱۰۰ تن تجاوز نكرده بود. در این زمان ، دیگر لزومی به فرستادن اجباری زندانیان و بدهكاران به تقصیر از انگلستان به آمریكا نبود و برای مهاجرت ، به حد كافی داوطلب آزاد كه عمدتا ار بیكاران بودند وجود داشت.
اتلانتا یكی از شهرهای جورجیا كه اراضی آن اینك گرانتر از نقطه دیگر دنیا جز توكیو است در آن زمان با زور از چنگ سرخپوستان خارج گردید.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید