جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۲۰ خرداد ـ ۱۰ ژوئن ـ مقاله نیویورک تایمز درباره همکاری ایاد علاوی با « سیا » و بمب گذاری عوامل او در عراق


۲۰ خرداد ـ ۱۰ ژوئن ـ مقاله نیویورک تایمز درباره همکاری ایاد علاوی با « سیا » و بمب گذاری عوامل او در عراق
« جی. برینكلی » هشتم ژوئن ۲۰۰۴ در نیویورك تایمز نوشت: چند مامور سابق « سیا » به او گفتند كه ایاد علاوی كه از سوی شورای حاكمیت منصوب آمریكا در عراق به سمت نخست وزیر موقت این كشور تعیین شده است سازمانی را در تبعید اداره می كرد كه اوایل دهه ۱۹۹۰ تحت نظارت « سیا » به قصد سرنگونی صدام حسین گروهی را به بغداد فرستاده بود تا خرابكاری و بمب گذاری كنند و این افراد اعزامی از طریق شمال عراق وسائل منفجره و اتومبیل انفجاری به بغداد قاچاق كرده بودند، ولی این خرابكاری ها نتوانست به حكومت صدام آسیب بزند.
علاوی تحت فشار« برمر» فرماندار آمریكایی عراق بر شورای حاكمیت به نخست وزیری منصوب شد.
برینكلی ضمن بردن نام این ماموران سابق سیا اضافه کرده بود كه این خرابكاری ها بین سالهای ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ صورت گرفت. این ماموران محل خرابكاری ها را بیان نداشتند ولی در آن زمان پلیس عراق چند مورد بمب گذاری از جمله انفجار سینما و اتوبوس مدرسه را گزارش كرده بود كه تلفات سنگین داشتند. رابرت بائر مامور سابق سیا به برینكلی گفته بود كه انفجار پرتلفات اتوبوس مدرسه در بغداد كه به مرگ چندین كودك انجامید كار عوامل علاوی بود و در این زمینه «كنت پولاك» تحلیلگر سیا اظهارداشت كه دزد را فرستاده بودند تا دزد را بگیرد.
این ماموران به برینكلی گفته بودند كه علاوی در مبارزه با صدام نظری متفاوت از احمد چلبی داشت و به همین لحاظ هم بود كه علاوی مورد علاقه و اعتماد « سیا » و بیشتر آژانسهای دولتی آمریكا قرار گرفته بود. چلبی از سال ۱۹۹۱ و علاوی از ۱۹۹۲ با « سیا » همكاری می كردند. سازمان سیا از كار كردن با علاوی راضی تر بود زیرا كه وی قبلا از عناصر با نفوذ حزب بعث بود ، در امور امنیتی مهارت و در داخل عراق نیز با عده ای ارتباط داشت ولی چلبی فاقد این امتیازات بود. همكاری علاوی با ماموران امنیتی دولت عراق از زمانی آغاز شده بود كه در انگلستان تحصیل طب می كرد و از وضعیت دانشجویان عراقی برای دولت بغداد گزارش تهیه می كرد و جاسوس آنان بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید