جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۲۰ خرداد ـ برخی دیگر از رویدادهای ۱۰ ژوئن


● ۱۵۸۰: « لویس واز دو كاموس» شاعر ملی پرتغال ( همانند فردوسی ما ) در گذشت.
● ۱۶۱۰: مهاجران هلندی در مانهتان ( شهر نیویورك ) مستقر شدند و آن را نیو آمستردام نامیدند. بعدا انگلیسی ها این منطقه را از دست هلندی ها خارج ساختند.
● ۱۷۹۳: در جریان انقلاب فرانسه، در پی دستگیری سران ژیریدن ها (میانه روها) قدرت به دست ژاكوبن ها (تندروها) و از جمله ربسپیر افتاد، دوران بازداشت و اعدام (عصر وحشت) آغازشد كه مآلا به شكست و پایان یافتن انقلاب انجامید.
● ۱۸۰۱: لیبی ( حكومت طرابلس ) به دولت وقت امریكا كه حاضر به پرداخت پول مورد مطالبه ( باج دریایی ) نبود اعلان جنگ داد.
● ۱۸۴۸: خط تلگراف نیویورك به شیكاگو بكار افتاد.
● ۱۹۱۶: به تحریك انگلیسی ها كه نسبت به سرزمین های عربی نظر داشتند مخالفت سران عرب با سلطه عثمانی علنی شد.
● ۱۹۴۰: نیروهای ژنرال اروین رومل در جریان تصرف فرانسه به دریای مانش رسیدند و با از پای درآمدن فرانسه در اروپا ، سوریه و لبنان ــ دو سرزمین تحت الحمایه آن در خاور میانه به تصرف انگلستان درآمدند. در همین روز از همین سال نروژ نیز خود به آلمان تسلیم كرد.
● ۱۹۴۶: جمهوری ایتالیا تاسیس خود را رسما اعلام داشت.
● ۱۹۶۷: جنگ ۶ روزه اسرائیل با مصر ، سوریه ، لبنان ، عراق و اردن از بیم مداخله شوروی پایان یافت.
● ۱۹۷۶: كمیسیون ویژه سنای آمریكا ( راكفلر) اعلام كرد كه سیا از وظایف خود تجاوز كرده و ۳ هزار پرونده برای آمریكائیان تشكیل داده است . طبق قانون ، سیا برای جمع آوری اطلاعات در باره فعالیت خارجیان به وجود آمده است و امنیت داخلی از وظایف اف. بی . آی . است.
● ۲۰۰۰: حافظ اسد ژنرال هوایی پیشین و رهبر سوریه كه دولتمردی بسیار باهوش شناخته شده بود در ۷۰ سالگی درگذشت و بعدا پسرش، بشار، كه یك پزشك است به ریاست كشور سوریه انتخاب شد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید