جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

لاغری


لاغری
حالا دیگر می‌شود قسم خورد كه لاغر شدن اصلاً كار ساده‌ای نیست. فكرش را بكنید كه بزرگترین مانع سر راه لاغر شدن ما چه كسی می‌تواند باشد؟ چه كسی با ما لجبازی می‌كند و هر چه سعی می‌كنیم كمتر بخوریم، او همه زحمت‌های ما را به باد می‌دهد؟ اشتباه نكنید. از وسوسه‌های غذاهای رنگارنگ و چشمك‌هایی كه شیرین‌های خامه‌ای پشت ویترین قنادی به ما می‌زنند، صحبت نمی‌كنیم. صحبت از این است كه بدن ما، هر چقدر كه كمتر بخوریم، متابولیسم خود را كندتر می‌كند و در نتیجه ما سخت‌تر وزن كم می‌كنیم. به عبارت دیگر هر چه ما <كالری> كمتری به بدن می‌رسانیم، بدن ما عوض این كه همان كالری‌های كم را بسوزاند، مصرف آنها را كمتر می‌كند و در نتیجه ما هرگز آن قدر كه دلمان می‌خواهد لاغر نمی‌شویم.
قضیه به همین یكی به دوی ما و بدنمان ختم نمی‌شود. روزی می‌رسد كه بالاخره ما عنان از كف می‌فهیم و بی‌خیال رژیم‌غذایی می‌شویم و برمی‌گردیم به همان خورد و خوراك سابق؛ و آن وقت چه اتفاقی می‌افتد؟ در طول این مدت، متابولیسم پایه بدن ما كم شده و در نتیجه اصولاً كالری كمتری می‌سوزانده، حال كه ناگهان كالری بیشتری به آن می‌رسانیم، بیشتر این كالری‌ها را ذخیره می‌كند و در نتیجه، ما بیشتر از گذشته، چربی ذخیره می‌كنیم و سرعت چاق شدنمان بیشتر می‌شود.
چه كار باید كرد؟ محققان به این پرسش پاسخ داده‌اند. آنها می‌گویند با یك رژیم غذایی <كم‌قند> می‌شود مشكل را حل كرد؛ رژیم غذایی‌ای كه محتوای قند و كربوهیدرات آن پایین ولی در عوض چربی‌های سالم (مثل روغن زیتون، روغن ماهی یا حداقل روغن‌های گیاهی مایع) آن معمولی باشد. این توصیه محققان، شاید درست بر خلاف تصور همه ما باشد كه فكر می‌كنیم برای لاغر شدن باید اصلاً چربی نخوریم ولی قند اشكالی ندارد! محققان درست برعكس این حرف را می‌زنند. آنها می‌گویند اگر مصرف چربی خیلی پایین باشد، بدن متابولیسم خود را پایین می‌آورد و در نتیجه، رژیم غذایی آن قدر كه باید موثر واقع نمی‌شود.
محققان بیمارستان اطفال بوستون و بریگهام و بیمارستان زنان بوستون با مطالعه ۳۹ فرد ۱۸ تا ۴۰ ساله كه برای كم‌كردن ۱۰ كیلو از وزن خود تحت رژیم غذایی قرار گرفتند، به چنین نتیجه‌ای رسیدند. نیمی از آنها رژیم كم كربوهیدرات دریافت كردند و نیمی دیگر رژیم كم‌چربی، ولی كالری دریافتی روزانه در همه آنها ۱۵۰۰ بود، یعنی رژیم هر دو گروه را طوری تنظیم كرده بودند كه انرژی یكسانی داشته باشد. با این حال بعد از مدتی معلوم شد كسانی كه رژیم غذایی كم كربوهیدرات دارند، سریع‌تر از دسته دیگر در حال لاغر شدن هستند. در واقع معلوم شد متابولیسم این افراد سریع‌تر از گروه دیگر است و روزانه ۸۰ كالری بیشتر از دسته دیگر می‌سوزانند.
محققان به این ترتیب به كسانی كه قصد دارند با محدودیت در رژیم‌ غذایی وزن خود را كم كنند توصیه می‌كنند تا آنجا كه می‌توانند مصرف قند را كم و مصرف میوه‌های تازه را بیشتر كنند و شیر را هم فراموش نكنند، چرا كه مقداركمی چربی كه در شیر موجود است (حدود ۲ درصد ایده‌آل است)، باعث می‌شود متابولیسم بدن خیلی افت نكند.آنها همچنین توصیه كرده‌اند این افراد آجیل و خشكبار را جایگزین میان وعده‌های مثل بیسكویت و شیرینی و‌... كنند.
کسانی كه می خواهند برای كاهش وزن رژیم بگیرند بهتر است بهتر است روش دیگری را نیز آزمایش كنند چرا كه دانشمندان دریافته اند خندیدن درست و حسابی آنقدر كالری می سوزاند كه نمی شود نادیده اش گرفت.
پژوهشگران آمریكایی میگویند ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خندیدن تمام عیار می تواند به اندازه كالری موجود در یك تكه شكلات متوسط را بسوزاند.
این یافته ها توسط گروهی از پژوهشگران دانشگاه وندربیلت در نشویل آمریكا در اجلاس سالانه اخیر كنگره اروپایی چاقی اعلام شده است.
در این تحقیق دانشمندان برای گروهی از داوطلبان تكه فیلم های كمدی بر روی تلویزیون نشان دادند و میزان كالری سوزانده شده توسط آنها را اندازه گرفتند.
نتایج نشان داد كه خندیدن باعث ۲۰ درصد سوختن بیشتر كالری می شود و براساس محاسبه این دانشمندان ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خندیدن در روز می تواند باعث سوزاندن ۵۰ كالری در روز و ۲ كیلوگرم كاهش وزن در سال شود.
منبع : طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید