پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۲۵ خرداد ـ برخی دیگر از رویدادهای ۱۵ ژوئن


● ۱۳۷۶: یك خورشید گرفتگی روی داد كه آشوری ها شرح آن را بر سفال نوشته اند و این سفالنبشته تا به امروز باقی مانده است.
● ۱۳۸۹: تركان عثمانی در جنگ كوزوو بر صربها پیروز شدند و سابقه مسلمان شدن بیشتر مردم كوزوو از همان زمان است.
● ۱۷۵۲: بنجامین فرانكلین با فرستاد یك بادبادك به آسمان فیلادلفیا در هوای توفانی و توام با رعد و برق، و مشاهده سوختن بادبادك ـ رابطه الكتریسیته ساكن و صاعقه را اثبات كرد.
● ۱۷۸۵:
نخستین سانحه هوایی تاریخ بشر در فرانسه روی داد و دو تن كه با یك بالون هوای گرم تا ارتفاع ۴۵۰ متری بالا رفته بودند كه از دریای مانش بگذرند و در انگلستان فرود آیند بر اثر آتش گرفتن بالن سقوط كردند و جان سپردند. یكی از این دو، «ژان فرانسوا دو روزیه(عکس بالا)» مدرس فیزیك و شیمی و سازنده بالن بود.
● ۱۸۶۰: نخستین مهاجر سفید پوست در ایداهو ــ ایالت كوهستانی آمریكا ــ مستقر شد.
● ۱۹۲۴: ۳۱۸ سال پس از استقرار مهاجران انگلیسی و ۱۴۸ سال بعد از اعلام استقلال ایالات متحده، با تصویب یك قانون، بومیان (سرخپوستان) اتباع این بشمار آمدند.
● ۱۹۷۹: شاه در نخستین مصاحبه مطبوعاتی پس از خلع از سلطنت كه در مكزیك انجام داد گفت: كشور را ترك كردم كه كشتار بیشتری صورت نگیرد، نمی دانستم كه پس از رفتن من شمار بیشتری كشته می شوند.. شاه با پادرمیانی دوست قدیمی اش، هنری كیسینجر موقتا در كشور سكونت كرده بود.
● ۱۹۷۹: در سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۸ هجری): در پی اعتراض مطبوعاتی ها و اتحادیه های مربوط به پیشنویس قانون مطبوعات، وزیر ارشاد وقت اعلام كرد كه طرح با توجه به نظراتی كه ابراز شده مورد بررسی دوباره و تجدید نظر قرار خواهد گرفت.
● ۱۹۹۲: پس از جنگ جهانی دوم، برای نخستین بار پارلمان ژاپن تصویب كرد كه نظامیان این كشور كه عنوان «نیروی دفاع از خود» را دارند به خارج از مرزهای ژاپن اعزام شوند!.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید