شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

اینترنت چگونه پیشرفت کرد؟


اینترنت چگونه پیشرفت کرد؟
۲۵ سال پیش، اینترنت به این شکل که حالا میشناسیم نبود و پایه های اولیه آن توسط بنیاد ملی علوم پی ریزی شد. اینترنتی که اما امروز داریم یک بمب اطلاعاتی است که از ایمیل گرفته تا eboy، هر نوع اطلاعات، خدمات و ارتباطات با آن شکل گرفته است و همین عناوینی که هر روز با آنها رو به رو میشویم در مجموع، اینترنت را میسازد. در این مطلب نگاهی می اندازیم به خدماتی که اینترنت را اینترنت کرده است.
● وب جهانی یا www:
تیم برنز لی«Tim Berners - Lee» آن چیزی را که اما امروز از وب به صورت گرافیکی می بینیم، اختراع نمود. این شبکه وب ابتدا میان چند دانشگاه به منظور تبادل اطلاعات تحقیقاتی راه اندازی شد و طبق بررسی های انجام شده در ماه ژانویه سال جاری میلادی ۷۴۷ میلیون بزرگسال به این شبکه دسترسی یافته اند.
● ایمیل:
ایمیل در واقع پاسخ فناوری به نیاز ارتباطات پستی در دنیا جدید است. نرم افزارهایی مانند Eudora که در سال ۱۹۸۸ بوجود آمد، استفاده از ایمیل را تسهیل کرد و هم اکنون روزانه ۹۷ میلیارد ایمیل ارسال میشود.
● رابط کاربری گرافیکی «GUI»:
تا پیش از سال ۱۹۸۴ صفحه نمایشها همه تنها خطوطی از متن را نمایش میدادند و سیستم عامل به ویژه DOS همه متنی بود اما در آن سال شرکت اپل، سیستم عامل گرافیکی ایجاد کرد که دارای آیکونهای قابل کلیک بود. پس از سیستم عامل مک، مایکروسافت نیز ویندوز را ارائه کرد و به این ترتیب GUI به حرف اول و آخر تبدیل شد.
● AOL:
شرکت AOL نقش اساسی در جلب مردم به چت روم ها، پورتالها و خدمات IM داشت. AOL در سال ۲۰۰۱ شرکت Time Wamer را با قیمت ۱۰۶ میلیارد دلار خریداری کرد و به رکورد ۳۵ میلیون کاربر هم رسید.
● پهن باند:
برای حل مشکل سرعت کم اتصال Dial-up، سرویس اینترنتی پر سرعت پهن باند Borad band به وجود آمد. هم اکنون ۷۸ درصد کاربران خانگی اینترنت در آمریکا از سرویسهای پهن باند استفاده میکنند.
● گوگل:
از نظر خیلیها، گوگل یک فعل است. یادتان که میآید، «گوگلیدن» حتی به فرهنگ لغت هم راه یافته است. گوگل اما سرویس جستجوی قدرتمندی است با بازارای به ارزش ۱۴۹ میلیارد دلار. در ماه دسامبر گذشته تعداد بازدیدکنندگان این سایت به ۵۰۰ میلیون نفر رسید.
● Mosaic/Netscape:
مرورگر Mosaic که توسط «مارک اندویسن» و چند تن دیگر راه اندازی شد، اولین مرورگر وب چند رسانه ای محسوب میشود که نسخه بعدی آن، Netscape محبوب ترین مرورگر دهه ۹۰ بود. البته این محبوبیت تنها تا پیش از پیدایش اینترنت اکسپلورر مایکروسافت دوام پیدا کرد.
● ebay:
ebay یک فروشگاه آنلاین است که هر کسی هر چیزی که بخواهد، میتواند از طریف آن خریداری کند و یا بفروشد. ebay در حال حاضر ۲۳۰ میلیون مشتری از سرتاسر دنیا دارد تا به حال ۱۰۰ میلیون مزایده در آن برگزار شده است.
● Amazon.com:
بنیانگذار سایت آمازون «جف بزوس» بود که برای جلب توجه مشتریان کتابهای دست دومش، این فروشگاه آنلاین را دایر کرد اما هم اکنون این وب سایت ،پس از ebay پر مخاطب ترین فروشگاه آنلاین دنیاست که تحصص اصلی آن فروش کتاب است.
● Wi-fi:
wi-fi با سرویس بی سیم به کاربران امکان میدهد تا خارج از اداره هم به شکبه اینترنت متصل شده و به وبگردی بپردازد. سال گذشته ۲۰۰ میلیون دستگاه تجهیزات wi-fi در سرتاسر جهان به فروش رفته است.
● پیام فوری «IM»:
نخستین سرویسهای پیام فوری نام های ICQ و AOL در اواسط دهه ۱۹۹۰ وبگردان اینترنتی را با پدیده ای تازه برای برقراری ارتباطات نزدیک رو به رو ساختند و میلیونها پیام و عکس هر روز از طریق این سرویس ها میان کاربران رد و بدل میشود.
● یاهو:
جری یانگ و دیوید فیلو، دو دانشجوی دانشگاه استانفورد، کسانی هستند که در سال ۱۹۹۴ پورتال وب محبوب Yahoo را راه اندازی کردند. هم اکنون یاهو، محبوب ترین ابزار برای ایمیل و به اشتراک گذاری عکس و سرویسهای متعدد دیگر محسوب میشود.
● The well:
The well، اولین شبکه اجتماعی اینترنتی است که در سال ۱۹۸۵ دایر شد و به عنوان یک پایگاه اجتماعی، توجه خیلی از کاربران اینترنت را به خود جلب کرد. امروزه شبکه های اجتماعی به موضوعی داغ و تاثیرگذار در فضای مجازی تبدیل شده اند.
● هرزنامه و بدافزار:
اسپم و بدافزارها، شبیه به قارچهای سمی هستند که به هر بهانه، سر از گوشه و کنار اینترنت بیرون آورده اند. از هر ۱۰ پیامی که در اینترنت رد و بدل میشود، ۹ تای آن هرزنامه است و این یعنی یک نمره منفی برای اینترنت.
● فلش:
فلش، تصاویر کوتاهی هستند که بیشتر کاربرد آنها در وب سایتهایی نظیر my space و you tube است. محتوای تصاویر فلش اکثرا کارتونی و تصاویر سرگرم کننده است.
● ابزارهای نقشه آنلاین:
Map Quest، یکی از ابزارهایی است که اولین بار در سال ۱۹۹۶ برای مسیریابی ارائه شد. هم اکنون سرویسهای نقشه یاهو و گوگل که توسط ماهواره تصویربرداری میشوند، یکی از جذابیتهای اینترنت به شمار می آیند.
● Napster:
Napster اولین بار در اتاق شان فینینگ در خوابگاه دانشگاه زاده شد. Napster نخستین شبکه محبوب نظیر به نظیر برای تبادل موسیقی بود که به طور رایگان، موسیقی های قابل دانلود ارائه کرد. این وب سایت با خیل عظیمی از مشتاقان موسیقی مواجه شد تا جایی که تعداد کاربرانش به ۲۶ میلیون نفر هم رسید اما شرکتهای ثبت موسیقی، از این وب سایت به خاطر دانلود غیراخلاقی موسیقی شکایت کردند و حتی موفق به انسداد آن شدند. البته Napster دوباره شروع به کار کرد.
● You Tube:
You Tube، یک وب سایت به اشتراک گذاری ویدئویی است که در سال ۲۰۰۶، توسط گوگل با قیمت ۶۵/۱ میلیارد دلار خریداری شد. پیدایش این وب سایت، انقلابی در اینترنت پدید آورد و نسل جدیدی از کاربران را خلق کرد.
● وبلاگ:
بیش از ۷۵ میلیون وبلاگ در اینترنت موجود است و میتوان گفت وبلاگ به ابزاری کلیدی برای انتقال خبرهای داغ و اظهار نظر تبدیل شده است. برخی معتقدند، بلاگرها، رسانه های سنتی را به چالش کشیده اند.
● My Space:
My Space که در حقیقت یک پایگاه مجازی برای تعاملات اجتماعی بین افراد نوجوان است در حال حاضر ۱۷۳ میلیون صفحه شخصی دارد. این وب سایت در سال ۲۰۰۵ توسط شرکت News Corp به قیمت ۵۸۰ میلیون دلار خریداری شد.
● دنیای مجازی و بازی کامپیوتری:
میتوان گفت بیش از ۱۹ میلیون نفر از سرتاسر دنیا به صورت آنلاین به بازیهای کامپیوتری میپردازند. worldofwarcraft و Second life پرطرفدارترین دنیاهای مجازی هستند که در آنها کاربران حتی به تجارت میپردازند.
منبع : سایت پارس پلانت


همچنین مشاهده کنید