جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

شمع‌های جالب و زیبا با ورقه‌های موم عسل


شمع‌های جالب و زیبا با ورقه‌های موم عسل
ساختن این نوع شمع‌ها بسیار ساده و راحت می‌باشد و حتی بچه‌ها هم می‌توانند البته با نظارت بزرگ‌ترها این شمع‌های زیبا را برای خود بسازند، این شمع‌ها ظاهری ظریف و کلاسیک دارند و آنها از ورقه‌های موم معطر که با طرح لانه زنبور شکل داده شده‌اند طوری‌که به نظر موم عسل طبیعی می‌آیند ساخته می‌شوند.
این ورقه‌ها در رنگ‌های طبیعی و رنگ‌های دیگر در فروشگاه‌ها در دسترس می‌باشند. برای صرفه‌جوی، ابتدا اندازه و شکل شمع مورد نظرتان را طرح کنید. دو عدد شمع ساده ستونی شکل متوسط می‌توانید از هر ورقه به این طریق که ورقه موم را از وسط درازا یا به‌طور مورب ببرید بسازید. شما اغلب می‌توانید یک شمع استوانه‌ای بزرگ از یک ورقه موم درست کنید.
- درجه حرارت موم که برای انواع قالب‌ها مناسب می‌باشد از این قرار است:
۱. برای قالب‌های فلزی: درجه حرارت موم ۹۳ درجه سانتی‌گراد (۲۰۰ درجه فارنهایت) می‌باشد.
۲. برای قالب‌های پلاستیکی و اکرولیک: درجه حرارت موم ۸۲ تا ۸۸ درجه درجه سانتی‌گراد (۱۸۰ تا ۱۹۰ درجه فارنهایت) می‌باشد.
۳. برای قالب‌های لاستیکی: درجه حرارت موم ۸۸ درجه سانتی‌گراد (۱۶۰ درجه فارنهایت) می‌باشد.
۴. برای شمع‌هائی که از موم عسل ۱۰۰ درصد می‌باشند: موم را تا ۷۷ درجه سانتی‌گراد (۱۷۰ درجه فارنهایت) حرارت دهید.
۵. برای قالب‌های مقوائی: موم را تا ۸۸ درجه سانتی‌گراد (۱۹۰ درجه فارنهایت) حرارت دهید.
- مواد و لوازم مورد نیاز
ورقه‌های تمیز موم عسل، فیتیله، چاقوی تیز، کاغذ فریزر، سشوار
۱. اگر می‌خواهید یک شمع لوله شده بسازید (با لبه‌های باریک شده به سمت بیرون)، ورقه موم را از وسط یا به اندازه ارتقاع شمع ببرید.
اگر می‌خواهید شمع باریک ستونی شکل بسازید، ورقه موم را به‌صورت مورب ببرید.
۲. ورقه موم را روی یک ورقه کاغذ فریزر قرار دهید، و موم را با قرار دادن روی بخاری کمی گرم کنید یا به‌وسیله سشوار که آن‌را در ۵/۲۵ سانتی‌متری موم گرفته‌اید گرم نمائید. این کار موم را گرم می‌کند و مانع ترک خوردن و شکستن آن در حین لوله کردن می‌شود.
۳. فیتیله را به اندازه درست ببرید و به اندازه کافی در بالای شمع که روشن می‌شود از فیتیله باقی بگذارید و در ته شمع هم حدود ۵/۲ سانتی‌متر بگذارید. فیتیله را روی موم گرم شده در امتداد لبه کوتاهتر قرار دهید و فیتیله را در موم فشار دهید تا خوب در جای خود هنگام لوله کردن قرار بگیرد.
۴. از لبه‌ای که فیتیله‌ را قرار داده‌اید شروع کرده و موم را لوله کنید، و تا آنجائی که می‌توانید سفت و محکم بپیچید، چون‌که اگر شل پیچیده شود موقع سوختن خوب نمی‌سوزد و ممکن است که از هم باز شود. موم را روی فیتیله بپیچید و دقت کنید که موم شکسته نشود و ترک نخورد.
۵. به لوله‌ کردن ورقه موم ادامه دهید و اگر موم در بعضی نقاط مقداری شکننده شد آن‌را دوباره کمی با سشوار گرم کنید و زمانی‌که به انتهاء شمع رسیدید موم را کمی گرم کرده و لبه را به داخل فشار دهید تا محکم شود.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید