پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

چرا امید زندگی در زنان بیشتر از مردان است؟


چرا امید زندگی در زنان بیشتر از مردان است؟
برتراند دژاردینز (Bertrand Desjardins) محقق گروه جمعیت شناسی دانشگاه مونترال توضیح می‌دهد: دو عامل زیستی و اجتماعی در امید به زندگی موثراند؛ از بعد زیستی نخست این كه در طی دوازده ماهه اولیه نوزادی (جدا از تاثیر سایر عوامل) مرگ و میر به طرز قابل توجهی ۲۵ تا ۳۰ درصد در مردان بیش از زنان است.
به ازای تولد هر ۱۰۵ نوزاد دختر ۱۰۰ نوزاد پسر متولد می‌شود، كه این امر تا حد متعارفی در سن ازدواج متعادل می‌گردد. به علاوه هورمون‌ها نقش مهمی را در طول عمر ایفا می‌كنند. هورمون استروژن زنانه در حذف كلسترول مضر بسیار موثر است، بنابراین باعث مصونیت آنان در برابر بیماری‌های قلبی می‌گردد. در مقایسه هورمون تستسترون موجود در بدن مردان به میزان بیشتری آنان را درگیر رفتارهای مخاطره آمیز می‌نماید.
توانایی بدنی زنان برای سازگاری به بارداری و شیر‌دادن، به آنان كمك می‌كند تا نسبت به مردان بسیار آسان‌تر بتوانند كالری‌های اضافی بدن را كنترل كنند. در نهایت زنان از امتیاز زیستی برتری نسبت به مردان بهره می‌برند. به دلیل این‌ كه دارای دو كروموزوم x هستند به طوری كه اگر جهشی در یك كروموزوم x رخ دهد كروموزوم x باقیمانده قادر به جبران آن خواهد بود. در عوض همه ژن‌های موجود در كروموزوم x مرد حتی اگر مضر باشند بیان می‌گردند.
زیست‌شناسی تمامی داستان نیست با این همه عوامل اجتماعی نیز در این میان سهم بزرگی دارند. گرچه خلق و خوی زنان و مردان در جهان صنعتی نزدیك به هم است ولی این شباهت كامل نیست. زنان تمایل كمتری به كشیدن سیگار دارند، تمایل كمتری به نوشیدن الكل دارند، دارای دقت بیشتری در رانندگی هستند و به طور متوسط فعالیت‌های شغلی‌شان به میزان كمتری برای سلامت‌شان مضر است.
در گذشته وضعیت اجتماعی زنان مانند فقر با تولد نوزاد عجین گردیده بود و امتیاز زیستی‌شان را خنثی می‌نمود (در بعضی از این كشورها این اثرات تا به امروز نیز ادامه دارد). در سال ۱۹۹۰ میلادی در بنگلادش زنان فقط یك سال بیشتر از مردان عمر می‌كردند، طول عمر زنان هند به میزان ۶/۰ بیشتر از مردان بود). اما امروزه حداقل در كشورهای صنعتی، اقتصاد و وقایع اجتماعی این وضعیت نا‌متوازن را به مقدار قابل توجهی كاهش داده و امید زندگی زنان از مردان بیشتر شده است.
به عنوان مثال در سال ۱۹۹۰ زنان آمریكایی ۷/۶ سال بیشتر از مردان آمریكایی عمر كردند و زنان انگلیسی و فرانسوی به‌ترتیب ۳/۵ و ۸/۷ سال بیشتر از مردان كشورهای ذكر شده عمر كردند.
منبع : آموزش و پرورش استان خراسان


همچنین مشاهده کنید