سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

واکنش حساسیت تاخیری


واکنش حساسیت تاخیری
بعضی شب‌ها با یك سردرد شدید از خواب می‌پرم و حمله‌ام شروع می‌شود.> این شكایت بسیاری از میگرنی‌هاست. البته مبتلایان به بیماری آسم هم از مشكل مشابهی گله دارند:‌ <بروز حملات تنگی نفس در خواب و بیدار شدن و مواجه شدن با یك حمله آسمی.> حقیقت این است كه بیماری های آلرژیكی مانند آسم و میگرن در دوموقع از شبانه روز اوج می‌گیرند: یكی غروب و دیگری پس از نیمه شب ، یعنی حوالی ساعت ۳ صبح. تغییرات هورمونی زنانه در هفته پیش از قاعدگی نیز بهانه مناسبی برای این بیماری هاست كه خود را با شدت بیشتری به بیمار تحمیل كنند.
این بیماری‌ها (بیماری‌های ناشی از واكنش حساسیت تاخیری) گروه بزرگی از بیماری ها را در برمی‌گیرند كه برخی از شاخص‌ترین آنها عبارتند از: آسم، آلرژی، ام-اس، بیماری‌های روماتیسمی، دیابت، پسوریازیس و میگرن. آلرژی‌های غذایی یك زیرمجموعه از این بیماری‌ها هستند كه به عقیده برخی پزشكان، میگرن را هم باید در همین گروه طبقه‌بندی كرد. شاید بیماری سلیاك، یا همان بیماری حساسیت به گندم، برترین نمونه از آلرژی‌های غذایی باشد كه البته اصلاح رژیم غذایی، خط اول درمان آن محسوب می‌ شود.
طبق آمار منتشر شده بیش از یك‌صد میلیون نفر در آمریكا و كانادا از انواع خفیف تا شدید آلرژی‌های غذایی رنج می‌ برند و اصلاح رژیم غذایی این بیماران، اولین قدم در درمان آنها به حساب می‌آید.
منبع : طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید