شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بچه‌های آفتاب


بچه‌های آفتاب
بچه‌ها، به طور متوسط، ۳ برابر بزرگ‌ترها در معرض نور آفتابند. کودکان، بر اساس تخمین آکادمی ‌درماتولوژی آمریکا (AAD) تقریباً۸۰‌درصد اوقاتشان را تا سن ۱۸ سالگی، به طور مستقیم یا غیر مستقیم، با آفتاب در تماس هستند و بر اساس این محاسبات، احتمال این‌که یک کودک ۳ ساله به سرطان پوست دچار شود، تقریباً ۵ برابر احتمال ابتلای یک بزرگسال به این سرطان است. حالا سؤال این است که پدر و مادرها چگونه می‌توانند احتمال ابتلای فرزندشان به مشکلات پوستی، و به ویژه سرطان‌های پوستی، را کاهش دهند؟
۱) حتی وجود یک یا دو تاول که بر اثر آفتاب‌سوختگی روی بدن کودکان ایجاد ‌شود، می‌تواند نشان‌دهنده استعداد کودک برای ابتلا به سرطان پوست و ملانوما در طول زندگی‌اش باشد.
۲) فکر نکنید که کودکان در اثر آفتاب نمی‌سوزند؛ حتی کودکانی که پوست تیره دارند نیز می‌توانند دچار آفتاب‌سوختگی شوند.
۳) هر کودکی که در مقابل نور خورشید محافظت نشود، احتمال ابتلایش به سرطان پوست و پیری زودرس پوست بالا می‌رود. توصیه می‌شود کودکان و بزرگ‌ترها حتی‌الامکان بین ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار نگیرند. از آن‌جا ‌که انعکاس نور خورشید حتی در مناطق سایه‌دار نیز وجود دارد، استفاده از ضد آفتاب در هر مکانی ضروری است.
۴) کودکان زیر ۶ ماه باید مدت خیلی کوتاهی در معرض آفتاب قرار بگیرند و اگر مجبور شدید آن‌ها را برای یک مدت طولانی در مقابل آفتاب قرار بدهید، حتماً از لباس‌هایی استفاده کنید که جلوی نور آفتاب را بگیرند و تشویقشان کنید از کلاه‌های لبه‌دار استفاده کنند تا روی صورتشان سایه بیندازد. استفاده از عینک‌های آفتابی دارای فیلترهای اشعه ماوراءبنفش (UV) هم توصیه می‌شود.
۵) برای کودکان بالای ۶ سال می‌توانید از ضد آفتاب‌های با SPF بالای ۱۵ استفاده کنید.
۶) استفاده منظم از ضد آفتاب‌ها برای افراد زیر ۱۸ سال، تا۷۸ درصد احتمال بروز سرطان پوست را در سنین بالاتر، کاهش می‌دهد. والدینی که می‌خواهند قبل از ۶ ماهگی برای کودکان خود از ضد آفتاب استفاده کنند، حتماً باید قبل از این کار با یک متخصص پوست مشورت کنند.
۷) ضد آفتاب را ۳۰ دقیقه قبل از تماس با آفتاب، به صورت کودک بمالید و هر ۲ تا ۳ ساعت یک‌بار آن را تجدید کنید.
۸) در صورتی که کودک شما در تماس با آب است، حتماً از ضد آفتاب‌های با SPF ۳۰ یا بالاتر استفاده کنید.
۹) کودکان باید از کلاه و لباس‌های پوشیده استفاده کنند و پوشیدن تنها یک تی‌شرت سفید کافی نیست. پوشیدن یک پیراهن روشن و خیس هیچ تفاوتی با نپوشیدن آن پیراهن ندارد. استفاده از لباس‌های تیره آستین‌بلند توصیه می‌شود.
۱۰) بعضی کارخانه‌ها، لباس‌های ضد آفتاب تولید می‌کنند. حتی مواد شوینده‌ای که دارای SPF هستند نیز وجود دارند. می‌توانید از آن‌ها برای کودکانتان استفاده کنید.
۱۱) خلاصه این‌که، برای محافظت از کودکانتان در مقابل آفتاب، توصیه می‌شود از کلاه‌های لبه‌دار، لباس‌های آستین‌بلند و عینک‌های ضد آفتا ب استاندارد برای آن‌ها استفاده کنید و در حوالی ظهر، آن‌ها را بیرون نبرید.
منبع : پیک تندرستی


همچنین مشاهده کنید