سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

استرس مادر در دوران بارداری


استرس مادر در دوران بارداری
استرس مادر در دوران بارداری عامل ابتلای كودك به مشكلات روانی و رفتاری است
جدیدترین پژوهش انجام گرفته در انگلیس توسط پروفسورویوت گلدوراز كالج ایمپریال لندن نشان می‌دهد: استرسی كه در حین بارداری بویژه از جانب همسر به مادر وارد می‌شود در این زمینه آسیب رسان و زیان آور است.
كارشناسان در این باره معتقدند: مقادیر بالای هورمون استرس موسوم به كورتیزول می‌تواند از جفت عبور كرده و به جنین برسد.
پروفسورگلووردرمطالعات خود دریافته است؛ وجود كورتیزول زیاد در مایع آمینوتیكی كه جنین در داخل رحم در این مایع نگهداری می‌شود، با بروز این آسیب‌های روانی هماهنگی دارد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد: كودكانی كه در طول مدت رشد جنینی در رحم مادر در تماس با هورمون كورتیزول زیاد قرار داشته‌اند در ۱۸ ماه نخست اول زندگی، ضریب هوشی پایین تری دارند.
این استاد هم چنین در كنفرانسی با حضور روانشناسان كالج سلطنتی اظهار داشت: همین كودكان به علاوه بیشتر در معرض ابتلا به اختلالاتی چون اضطراب و نگرانی و ترس زیاد هستند.
وی در این كنفرانس گفت: ما در این پژوهش به این موضوع پرداخته ایم كه چه نوع استرس‌هایی بیشتر آسیب می‌رسانند و دریافتیم زنانی كه همسران خشن و پرخاشگر دارند در طول دوران بارداری بیشترین استرس را به جنین خود منتقل می‌كنند و به این ترتیب بیشترین آسیب به روند رشد كودك در آینده وارد می‌شود.
به گفته این متخصص، روحیه و شخصیت همسر نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا می‌كند.
بر اساس آمار ارائه شده در این كنفرانس، حدود یك میلیون كودك در انگلیس مبتلا به مشكلات رشد عصبی هستند كه اضطراب و كندی درك از جمله آنهاست.
منبع : پیک تندرستی


همچنین مشاهده کنید