جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۲ تیر ـ ۲۳ ژوئن ـ روز تاجگذاری اردشیر پاپکان در معبد آناهید - اظهارات او در این مراسم


۲ تیر ـ ۲۳ ژوئن ـ روز تاجگذاری اردشیر پاپکان در معبد آناهید - اظهارات او در این مراسم
۲۳ ژوئن سال۲۲۶ میلادی اردشیر پاپكان در معبد آناهید تاجگذاری كرد و شاه ایران شد و ناسیونالیسم ایرانی را بر محور ملت گرایی و آموزشهای زرتشت احیاء كرد. با پیروی از روش اردشیر، قرنها بعد دیلمیان، صفویان و ... ناسیونالیسم ایرانی را بر محور ایراندوستی و مذهب شیعه زنده كردند.
اردشیر كه قبلا حكمران پارس (عمدتا فارس و كرمان) و نگهبان آتشكده آن بود پیش از تاجگذاری، به حكومت اشكانیان كه بر اثر فساد داخلی رو به ضعف گذارده بودند و در برابر رومیان كوتاه می آمدند برانداخته بود. اردشیر كه بعدا رومیان را هم از شرق عقب براند در مراسم تاجگذاری، همانند داریوش بزرگ گفت كه به خواست اهورامزدا شاه ایرانیان می شود كه مردمی نجیب و بزرگوار هستند و دروغ نمی گویند.
كرمانی ها كه اردشیر قبلا در نظر داشت آن شهر را پایتخت ایران كند به منظور نشان دادن خرسندی خود از پیروزی او بر اردوان و به شاهی رسیدنش، شهری را که او در آن استان ساخته بود «اردشیر وه» نامگذاری كردند. این شهر كه تلفظ نام آن به تدریج به «بردسیر» تغییر یافته است قبلا روستای کوچکی بود که توسط اردشیر عمران و توسعه داده شده و به صورت شهر درآمده بود. نوسازی دژ نظامی کرمان برفراز تپه را که به «قلعه دختر» معروف شده و آثار آن اینک در دل شهر قرار دارد به اردشیر پاپکان نسبت می دهند. متاسفانه اخیرا بر فراز این تپه یک آنتن مخابرات و احتمالا آنتن سلفون نصب کرده اند که کاری نادرست بوده است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید