شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

درمان آسم در افراد مسن


درمان آسم در افراد مسن
درمان آسم در افراد مسن و سالخورده همانند درمان اسم در افراد جوانتر می‌باشد و همان اقدامات را باید در این افراد نیز انجام داد. تنها مشكلی كه در این افراد وجود دارد این است كه افراد سالخورده بخوی نمی‌توانند از اسپری‌های معمولی استفاده نمایند. به همین دلیل اسپری‌های مختلفی كه برای این افراد مناسب‌تر است ساخته شده است.
از آنجایی كه افراد سالخورده اغلب بیماریهای دیگری نیز دارند كه مجبورند روزانه چندین دارو مصرف نمایند، ممكن است در مصرف داروهای آسم خود دچار اشتباه شده و مصرف آنها را فراموش نمایند.
عوارض جانبی هر دارویی در افراد سالخورده، بسیار شایعتر از دیگران است. در آسم‌های شدیدتر، عوارض جانبی قرصهای استروئیدی (كورتون‌دار) می‌تواند بسیار شدید باشد. این عوارض جانبی عبارتند از: پوكی استخوان و تغییراتی در پوست (پوست نازك شده و با برخوردهای جزئی دچار كبودی میشود).
بیمارانی كه از مقادیر زیاد اسپری‌های استروئیدی استفاده می‌كنند (بیشتر از ۱۵۰۰ میكروگرم در روز) می‌توانند همچنین دچار این تغییرات پوستی شوند اما البته به میزان خیلی كمتری.
آسمی كه در سنین بالا شروع میشود به احتمال زیاد تا آخر عمر همراه بیمار خواهد بود و او را رها نخواهد كرد. گرچه شدت آن لزوماً افزایش نخواهد یافت و درمان مناسب و خوب آن، به كنترل خیلی موثر علایم آن منجر خواهد شد.
هر بیماری، هدفها یا نیازهای خودش را دارد. بعضی از بیماران سالخورده فقط می‌خواهند قادر باشند كه در باغ قدم زده و كارهای جزئی را انجام دهند كه در صورت عدم درمان آسمشان، ممكن است نتوانند همین كار ساده را هم انجام دهند. بعضی دیگر از آنها ممكن است بخواهند كه پیاده‌روی بیشتری كرده و برای خرید به فروشگاه بروند. بنابراین موفقیت در درمان این افراد، بستگی به هدف و كاری دارد كه می‌خواهند انجام دهند.
لزومی ندارد كه بی‌جهت مقدار اسپری‌های آنها را افزایش دهیم تا به بهبودی بیشتری دست یابیم، فقط كافی است كه این افراد بتوانند كار خود را به راحتی انجام داده و به هدف خود دست پیدا كنند.
منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید