جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مرطوب‌کننده بدن


مرطوب‌کننده بدن
مرطوب‌کننده بری جلوگیری از آفتاب‌سوختگی بدن در فصل بهار و تابستان، بیشتر افراد، تمایل زیادی برای استفاده از استخرها سرباز، سواحل دریا و یا برنزه نمودن پوست خود با دراز کشیدن در زیر آفتاب دارند.
یکی از عارضه‌های شایع به دنبال قرار گرفتن در معرض نور خورشید و به‌خصوص در زمان طولانی، آفتاب‌سوختگی‌های خفیف پوست بدن است که با توجه به پوست ایرانی‌ها که در گروه سوم جدول ”فیتز پاتریک“ قرار دارد، به‌طور نسبی در حد شایع‌تری دیده می‌شود. به همین لحاظ باید فرد قبل از استفاده از نور آفتاب، تمهیداتی را برای پیش‌گیری از این عارضهٔ خطرناک به کار ببندد:
۱) ساعت‌های قرار گرفتن در معرض نور خورشید را کاهش دهد
۲) بین ساعت‌های ۱۱ تا ۱۴ در معرض نور خورشید قرار نگیرید.
۳) دست کم نیم ساعت قبل از بیرون رفتن از منزل از ضدآفتاب با فاکتور محافظتی بالا برای پوست خود استفاده نمائید.
● طرز تهیهٔ مرطوب‌کننده بدن
در ۱۰۰ گرم از این مرطوب‌کننده مقدارهای زیر مورد احتیاج است.
▪ اکسیددوزنگ
می‌توانید از کرم آن و به مقدار ۱۰ تا ۱۵ درصد حجم فرمول استفاده نمائید.
▪ روغن اوسرین
روغن بسیار خوبی برای مرطوب نگه داشتن بدن است. این روغن به‌دلیل خواص آب‌دوست خود بهتر است که با ”وازلین“ مخلوط گردد. البته برای اضافه نمودن مواد لازم به کرم، حامل بسیار خوبی است. از این روغن ۳۰ درصد حجم فرمول استفاده نمائید.
▪ روغن لائولین
اگر می‌خواهید فرمولی غنی داشته باشید، بهتر است که ”لائولین“ را به مقدار کمی به فرمول اضافه نمائید.
▪ وازلین
روغنی ضدآب و مرطوب‌کننده‌ای بسیار قوی است، فقط توصیه می‌گردد که در سواحل دریا و یا در هنگام برنزه نمودن بدن از آن استفاده شود.
▪ روغن زیتون
ارزش ضدآفتاب کمی دارد، ولی بهتر است برای مغذی بودن فرمول، به اندازهٔ ۱۰ درصد از حجم آن با این ماده باشد.
▪ اوره
به‌طور حتم از این ماده به اندازهٔ ۵ درصد به فرمول اضافه شود. البته ابتدا ”اوره“ را با مقدار کمی آب ولرم، حل کرده و در ”اوسرین“ مخلوط می‌گردد. سپس می‌توانید روغن حاصله را در ”وازلین“ مخلوط نمائید.
مقادیر ذکر شده در بالا را تهیه کرده، سپس تا مقدار ۱۰۰ گرم به آن، ”کرم پایه‌ٔ فارابی“ می‌افزائیم (البته می‌توان به‌جای کرم پایه فارابی مقدار ”اوسرین“ و ”وازلین“ را افزایش داد).
این نرم‌کننده را قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب می‌توان به‌کار برد. البته در هنگام استفاده از آب، باید استفاده از آن تکرار شود.

دکتر سید سعید شیبانی
پزشک پوست و مو
مشاور زیبائی‌شناسی
منبع : مجله شادکامی و موفقیت


همچنین مشاهده کنید