پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

پائولو کوئیلو


پائولو کوئیلو
”پائولو کوئیلو“ در سال ۱۹۷۴ در ”ریو دوژانیرو“ برزیل زاده شد. ابتدا به نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی تئاتر و ترانه‌سرائی برای موسیقی مردمی برزیل مشغول شد و بعد به روزنامه‌نگاری روی آورد، اما شهرت جهانگیر او با داستان‌هایش به‌دست آمد.
”کوئیلو“ در سال ۱۹۸۶، جادهٔ ”سانتیاگو“ مسیر زیارتی باستانی در اسپانیا را پیاده پیمود. این تجربه را بعدها، در کتاب ”خاطرات یم مخ“ شرح داد که در سال ۱۹۸۷ منتشر شد. سال بعد، با کتاب دومش ”کیمیاگر“ به یکی از پرخواننده‌ترین نویسندگان معاصر تبدیل شد و کتاب‌های او در بیست و نه کشور جهان منتشر شدند. بنا به گزارش مجله بین‌المللی ”پابلیشنگ تریدز“ کتاب ”کیمیاگر“ یکی از کتاب‌های پرفروش جهان در سال ۱۹۹۸ بوده است. این کتاب تاکنون در کشورهای آرژانتین، استرالیا، اتریش، بلژیک، برزیل، بلغارستان، کانادا، کلمبیا، فرانسه، آلمان، ایران، ایتالیا، مکزیک، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوانی، اسپانیا، سوئیس، تایوان، ترکیه، اوروگوئه، یوگوسلاوی و نزوئلا در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌ها بوده است.
”کیمیاگر، توسط دانشگاه شیکاگو به‌عنوان کتاب درسی توصیه می‌شود و آن را در دستیابی به بصیرت شخصی بسیار مفید دانسته‌اند. همچنین در مدارس آرژانتین، فرانسه، ایتالیا، پرتغال، برزیل، تایوان، ایالات متحده و اسپانیا به‌عنوان کتاب درسی معرفی می‌شود. کتاب‌های دیگر او عبارتند از: ”بریدا“، ”والکیری‌ها“، ”مکتوب“، ”کنار رود پیدرا نشستم و گریستم“، ”کوه پنجم“، ”دومین مکتوب“ و ”راهنمای رزم‌آور“ نور“.
رمان ”ورونیکا تصمیم می‌گیرد بمیرد“ و داستان ”شیفتگی و جنون“ در سال ۱۹۹۹ منتشر شد و در بسیاری از کشورهای جهان از جمله فرانسه و ایران، در صدر فهرست کتاب‌های پرفروش قرار گرفت، او در سال ۲۰۰۰، رمان ”شیطان و دوشیزه پریم“ را نوشت که پیشتر، در ایران منتشر شده اس. آثار او در بیش از ۱۲۰ کشور منتشر و به ۴۶ زبان ترجمه شده‌اند. بیشتر از بیست و هفت میلیون نسخه از کتاب‌های او به فروش رفته‌اند و بنا به گزارش نشریهٔ فرانسوی ”لیر“ در ماه مارس سال ۱۹۹۹، او دومین نویسندهٔ پرفروش جهانی در سال ۱۹۹۸ بوده است.
”کوئیلو“ جایزه‌های ادبی زیادی را از کشورهای متعدد کسب کرده است. منتقدان سبک شاعرانه، واقع‌گرا و فلسفی، او را می‌ستایند و زبان نمادینی را که نه با مغزهای ما، بلکه با قلب‌هایمان سخن می‌گوید، تحسین می‌کنند. داستان‌سرائی او، توانائی الهام‌بخشی به ملت‌های گوناگونی را دارد.
”پائولو کوئیلو، مشاور ویژهٔ برنامه‌ یونسکو ”همگرائی روحی و گفت‌وگوی بین فرهنگ‌ها“ است.
منبع : مجله شادکامی و موفقیت


همچنین مشاهده کنید