پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۱۴ تیر ـ ۵ جولای ـ مردی که ۲۸ سال وزیر امورخارجه شوروی بود و با برکناری او عمر شوروی هم پایان یافت


اندره گرومیكو كه با خروج او از دایره سیاست خارجی شوروی این اتحادیه فرو پاشید پنجم ژوئیه ۱۹۰۹ به دنیا آمد و ۸۰ سال عمر كرد و نزدیك به دو سال پیش از فروپاشی شوروی در گذشت.
گرومیكو كه در دانشگاه ، اقتصاد كشاورزی خوانده بود در ۳۴ سالگی دردستگاه حزب كمونیست چنان توجه استالین را به خود جلب كرد كه در ۱۹۴۳ (دوران جنگ جهانی دوم ) او را كه ۳۴ سال بیش نداشت به عنوان سفیر به آمریكا فرستاد و به او سفارش كرد كه از دید انتقادی با جزئیات زندگانی و روشهای آمریكائیان آشنا شود، ضعفهای آنان را دریابد و زبان انگلیسی را بیاموزد.
گرومیكو كه در كنفرانس های تهران ، یالتا و پتسدام در كنار استالین شركت كرده بود پس از یك دوره سفارت در مقر سازمان ملل و یك دوره هم سفارت در لندن معاون وزارت امورخارجه شوروی و از سال ۱۹۵۷ وزیر خارجه این كشور شد و این سمت را تا سال ۱۹۸۵ برعهده داشت و همه پیروزی های سیاست خارجی شوروی نتیجه مهارت او بود .
با وجود این ، گورباچف كه با سیاست خود به عمر شوروی پایان داد گرومیكو را در سال ۱۹۸۵ مودبانه بركنار كرد و به خاطر این كه با اعتراض كمونیستهای قدیمی رو به رو نشود او را رئیس جمهوری شوروی كرد كه سمتی تشریفاتی و فاقد هرگونه اختیارات اجرایی بود.
مورخان در این نكته متفق القولند؛ اگر گرومیكو كه به آقای « نیت ( نه ) » در مذاكرات سیاسی با غرب شهرت داشت در سمت وزیر خارجه شوروی باقی مانده بود این اتحادیه به آن آسانی منحل نمی شد. یکی از عوامل فروپاشی شوروی در این بود كه در بازی های دیپلماتیك با غرب شكست خورد . جانشینان گرومیكو نه به كمونیسم معتقد و نه به شوروی وفادار بودند. دیدیم كه « شواردنادزه» جانشین گرومیكو چه آسان از عضویت حزب كمونیست كناره گیری كرد و گرجستان را از شوروی جدا ساخت تا رئیس جمهوری آن شود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید