پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مادران مراقب خطاهای احتمالی پزشکی باشند


مادران مراقب خطاهای احتمالی پزشکی باشند
خطاهای پزشكی گاهی در مواردی كه برنامه های نگهداری از بیمار با دقت صورت نمی گیرد یا برنامه اشتباهی برای بیمار اجرا می شود، رخ می دهد. تحقیقات برروی بیش از ۱۲۰ آزمایشگاه پزشكی نشان می دهد، سالانه بیش از ۲‎/۹ خطا در آزمایشات صورت می گیرد، این خطا ها گاهی در نتیجه ایجاد مشكلات در برقراری ارتباط بین بیمار و پزشك صورت می گیرد وگاهی عدم برقراری ارتباط بین بیمار و پزشك باعث می شود تا پزشك نتواند دستورات لازم را خوب توضیح دهد یا بیمار نتواند مراحل درمان را به خوبی اجرا كند.
اما وقتی كودك بیمار می شود چه باید كرد؟ برای محافظت از كودك خود، موارد زیر را رعایت كنید.
۱) یكی از مهم ترین راه ها برای این كه بتوانید از بروز خطا در مورد كودك خود جلوگیری كنید این است كه در هر تصمیمی كه برای مراقبت و سلامت كودك شما گرفته می شود، شركت كنید.
۲) اطمینان حاصل كنید كه پزشك از تمامی داروهای مورد مصرف كودك مطلع است، حتی اندازه وزن او را نیز می داند. از میزان مصرف تمامی مكمل ها و ویتامین ها آگاهی دارد و حداقل در سال یك مرتبه تمامی داروها و مكمل های مورد مصرف كودك را به پزشك او نشان دهید. دانستن سابقه دارویی و وزن كودك به پزشك او كمك می كند تا بهتر به درمان كودك بپردازد.
۳) اطمینان حاصل كنید كه پزشك كودك از آلرژی های او مطلع و نحوه واكنش كودك در برابر داروها را بخوبی می داند. این موضوع باعث می شود تا پزشك دارویی تجویز نكند كه باعث آسیب رسیدن به كودك شود.
۴) وقتی پزشك برای كودك نسخه ای می نویسد، ببینید می توانید نسخه را بخوانید یا نه، یعنی به نحوه دست خط پزشك توجه كنید اگر خیلی بدخط باشد احتمال این وجود دارد كه داروخانه نیز قادر به خواندن نباشد بنابراین از پزشك بخواهید نام دارو و میزان مصرف آن را خواناتر و خوش خط تر بنویسد.
۵) اطلاعاتی در مورد داروهای مصرفی كودك و میزان مصرف آن از پزشك بخواهید. مثلاً نام دارو، كارایی آن، مقدار مصرف آن و زمان مصرف آن را از پزشك سؤال كنید. حتی از دكتر در مورد عوارض مصرف دارو بپرسید و بدانید آیا می توان در زمان مصرف دارو، از داروهای مكمل استفاده كرد؟ آیا باید در طول دوران مصرف دارو از غذا یا نوشیدنی خاصی استفاده كرد و در انتها بد نیست بدانید چه موقع و چه زمانی پس از مصرف دارو می توانید علائم بهبود را مشاهده كنید.
۶) چنانچه داروی نوشیدنی(مایع) برای كودك تجویز شده حتماً به میزان مصرف آن توجه كنید زیرا گاهی باید از قاشق غذاخوری و گاهی از قاشق چایخوری استفاده كرد.
۷) چنانچه كودك برای درمان در بیمارستان بستری است، حتماً به تمامی مراحل درمان توجه كامل داشته باشید و همراه با دستورات پزشك مراحل را دنبال كنید و چنانچه كودك شما مرخص شد، از پزشك در مورد دستورات و مراقبت های ویژه در منزل سؤالات لازم را بكنید.
۸) چنانچه در مورد بیماری كودك و یا داروها سؤالی دارید حتماً از پزشك بپرسید زیرا هر قدر راجع به شرایط كودك خود آگاهی بیشتری داشته باشید، بهتر می توانید از او مراقبت كنید و درمان او را تسریع كنید.

هلیا خرم
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید