جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۱۹ تیر - ۱۰ جولای - ترکیه مدعی تازه در عراق؛ کرکوک متعلق به ترکمانان است


دولت تركیه به حمایت از تركمانان كركوك پا به میان گذارد و بر ابعاد مسئله عراق افزود. این دولت ۹ ژوئیه ۲۰۰۴ مدعی شد كه كردها حق ندارند منطقه نفتخیز کرکوک را كه پس از سلجوقیان محل سكونت تركمانان بوده یك منطقه كرد نشین بخوانند و برای سکونت کردن، روانه آنجا شوند و عرب ها برانند.
تركیه (عثمانی) تا زمان نادرشاه افشار هم همین فشار را به ایران وارد می آورد كه سلیمانیه یك منطقه تركمان نشین است و نباید در قلمرو ایران قرار داشته باشد و بالاخره بر سر آن با نادر شاه به توافق رسید كه سلیمانیه در قلمرو عثمانی و ایروان از آن ایران باشد و دو طرف، دیگر ادعایی بر این دو منطقه نداشته باشند.
كردهای عراق پس از سقوط صدام حسین اعلام كردند كه اكثریت ساكنان كركوك تا نیمه قرن پیش «كرد» بودند كه حكام عراق آنان را از آنجا تاراندند و چند درصدی بیش باقی نماندند و كردها باید به این شهر بازگردند. ولی، تركیه نظر دیگری دارد و می گوید كه كردهای عراقی با تصاحب كركوك می خواهند به پول نفت دست یابند، ثروتمند شوند و به كردهای تركیه كمك كنند تا باردیگر پرچم استقلال طلبی برگیرند كه تركیه چنین اجازه ای را نخواهد داد. این ادعای ترکیه دولت آمریكا را كه با كردها میانه خوبی داشته و دهها سال از وجود آنان برای اجرای مقاصد خود در منطقه استفاده كرده در امپاس قرار داده است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید