شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

نکته‌های داغ برای روزهای سرد


فصل زمستان با توجه به تغییرات بسیار زیاد جوی‌اش در مقایسه با فصول دیگر سال شرایط ویژه‌تری را دارا است. لذا مواجهه با این شرایط نیز نیازمند رعایت نكاتی است كه به این ترتیب از مشكلات حاصل از سرمای هوا و مسائل متعاقب آن كاسته شود. این مسئله تنها خاص خود انسان‌ها نیست، بلكه نحوه نگهداری‌شان از لوازم و وسایلی كه مورد استفاده هر روزه آنها است نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. یكی از مهمترین این وسایل اتومبیل شخصی است كه با آغاز فصل سرما و بارندگی و كاهش دما این وسیله نقلیه نیز نیازمند مراقبت‌های ویژه‌ای است كه در زیر به برخی از آنها اشاره خواهد شد:
۱- پیش از آغاز فصل سرما از سالم بودن باتری اتومبیلتان اطمینان حاصل كنید. باتری‌های قدیمی در سرمای زیاد دچار مشكل شده و خوب شارژ نمی‌شوند.
۲- یكی از مهمترین و اولین توصیه‌های همه تعمیركاران در آغاز فصل سرما، ریختن ضدیخ در آب رادیاتور ماشین است. این كار مقاومت آب را در برابر سرما افزایش داده و مانع یخ زدگی آن می‌شود.
۳- اگر فضای ساختمان خانه‌تان پاركینگ نداشته و یا پاركینگ آن مسقف نیست و شما مجبور هستید ماشین خود را در حیاط ساختمان بدون پوشش و یا در كوچه و خیابان پارك كنید، ممكن است در فصل زمستان و شب‌ها و روزهای سرد برفی با مشكلات متعددی همچون یخ زدگی شیشه‌ها، قفل در، روشن نشدن ماشین و امثال اینها مواجه شوید، لذا برای رفع پیشگیری از آنها رعایت نكات ویژه‌ای الزامی است. اگر صبح روز بعد از برف سنگین زمستانی امكان چرخاندن سوئیچ ماشین در قفل در آن وجود نداشت، بدانید كه قفل یخ زده است و بیش از این با فشار كلید بر باز كردن آن اصرار نورزید. برای این منظور شما می‌توانید تكه كاغذی را به نازكی كبریت لوله كرده و سر آن را آتش زده و سپس در كنار كلید بر روی قفل حرارت دهید یا آنكه از فندك هایی با شعله تیز و مستقیم استفاده كنید، ولی از آنجا كه در هر یك از این روش‌ها احتمال صدمه رسیدن رنگ ماشین وجود دارد، مطمئن‌ترین راه حرارت دادن نوك خود سوئیچ است. البته توجه داشته باشید به هنگام حرارت دادن، حتماً دستكش به دست كنید تا با داغ شدن كلید دستتان نسوزد. در ضمن در قسمت بالای برخی از سوئیچ‌ها قالب پلاستیكی وجود دارد كه ممكن است در اثر بی‌دقتی در حرارت دادن صدمه ببیند، پس مراقب آن قسمت نیز باشید.
نكته: هرگز از لوازم نوك تیز برای باز كردن قفل و یا احیاناً شكستن یخ و یا برف یخ زده داخل آن استفاده نكنید. اگر مشكل یخ زدگی قفل همواره برای ماشین شما وجود دارد، كافی است یكی از آهن رباهای زینتی روی یخچال كه قدیمی شده و دیگر از آن استفاده نمی‌كنید، هر شب بر روی سوراخ محل ورود كلید در ماشین بچسبانید تا مانع ورود برف به داخل قفل شود.
۴- هنگامی كه در فصل سرما به خصوص صبح زود پس از خاموش بودن طولانی شبانه اتومبیل قصد خروج از منزل به وسیله ماشین را ندارید، توجه داشته باشید برای جلوگیری از فشار به موتور اتومبیل همواره گرم كردن آن از سوی تعمیركاران و متخصصان امر توصیه می‌شود البته در اینجا منظور كاربرد وسیله گرمازا نیست، بلكه هدف روشن نگه داشتن موتور ماشین است. پیش از این بسیاری از متخصصان فنی به كار كردن درجای موتور توصیه می‌كردند ولی امروزه نظر اكثر آنها به حركت آرام ماشین در سطوحی بدون شیب به سمت بالای خیابان است و معمولاً این مدت حدود ۵ الی ۷ دقیقه كافی است. البته درجه نشانگر میزان گرمای آب داخل رادیاتور ماشین نیز در تعیین این مدت زمان موثر خواهد بود. (معمولاً توصیه می‌شود حركت با سرعت پایین را تا جایی ادامه دهید كه عقربه درجه به حرف C انگلیسی برسد.)
۵- اگر در مسیر سراشیب و یخ زده‌ای سوار بر اتومبیل تان گیر كردید و حركت بر روی یخ با لیزخوردگی چرخ‌ها همراه بود، با ریختن نمك، سنگریزه، خاك و پهن كردن مقوا و هر پوشش دیگری مانند آن مسیر حركت را بپوشانید. این كار را آنقدر تكرار كنید تا خطر لیزخوردگی در منطقه یخ زده كوچه و معبرتان تمام شود. (البته در چنین شرایطی نیاز به همراهی فردی دیگر برای كمك وجود دارد.)
نكته: در همین راستا پادری‌های كهنه و قدیمی مقابل سینك ظرفشویی و ورودی خانه یا آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی را دور نریزید. وجود چند عدد از آنها در صندوق عقب ماشین برای شرایط گیر كردن در مسیر یخ زده و شیب دار اطمینان خاطر مضاعفی ایجاد می‌كند. البته بازدید لاستیك‌های اتومبیل در آغاز فصل سرما و مجهز كردن آن به لاستیك‌های عاج‌دار یخ شكن و حتی در شرایط لازم زنجیرچرخ از جمله ضروریات برای چنین مسیرهای پرخطر زمستانی هستند. زیرا حركت با ماشین با لاستیك‌های صاف و بدون عاج در خیابان‌های برفی و یخ زده نه تنها برای شما راننده و سرنشینان خطرآفرین است بلكه ماشین‌های دیگر و عابران پیاده نیز در امان نخواهند بود.
۶- از جمله دیگر كارهای لازم پیش از آغاز فصل بارندگی بازدید تیغه‌های برف پاك كن است. علاوه بر آنها وجود تیغه‌های مخصوص پاك كردن یخ از شیشه و همچنین پارچه‌های اضافی در اتومبیل به خصوص هنگام سفرهای زمستانی الزامی است. در ضمن برای جلوگیری از یخ زدگی شیشه جلو و عقب، پهن كردن تكه موكتی بر روی آنها و یا چسباندن كیسه‌های ضخیم پلاستیكی مخصوص آشغال به وسیله چسب نیز می‌تواند محافظ خوبی در برابر سرمای شبانه زمستانی باشد. در صورتی كه با مشكل یخ‌زدگی شیشه‌ها مواجه شدید، می‌توانید از نمك استفاده كنید. مقداری نمك را بر روی شیشه‌ها بپاشید و منتظر آب شدن آن شوید. البته امروزه اسپری‌های مخصوصی برای این منظور به بازار آمده است كه یخ بر روی شیشه را به راحتی می‌زداید.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید