شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۲۶ تیر ـ ۱۷ جولای ـ گم شدن دیسکهای اطلاعات محرمانه اتمی آمریکا از لابراتوار لاس آلاموس


۱۵ ژوئیه ۲۰۰۴ شبكه های تلویزیونی آمریكا گزارش كردند كه هفتم ژوئیه ( هشت روز پیش از آن ) دو دیسك اطلاعات محرمانه مربوط به اسرار اتمی از آزمایشگاه لاس آلاموس در ایالت نیو مكزیكو كه از آغاز كار وابسته به دانشگاه كالیفرنیا بوده است ناپدید و از آن زمان موقتا همه بررسی ها كه نیاز به مراجعه به اطلاعات طبقه بندی شده دارد متوقف شده است.
نخستین بمب اتمی جهان در همین آزمایشگاه تولید شده بود كه ۱۷ ژوئیه( روزی چون امروز) در سال ۱۹۴۵ در صحرایی در همان نزدیكی آزمایش شد و بمب های دوم و سوم سه هفته بعد بر ژاپن فرو افكنده شدند. لابراتوار « لاس آلاموس » كه در تاریخ گم شدن دیسکها ۱۲ هزار تن در آن كار می کردند از دوران جنگ جهانی دوم بزرگترین مركز تولید سلاحهای هسته ای آمریكا بوده است.
این نخستین مسئله از این دست نیست كه در لابراتوار لاس آلاموس روی می دهد. چهار سال پیش از این یك دانشمند تایوانی تبار این ازمایشگاه به نام دكتر « ون هو لی» متهم شد كه قسمتی از اطلاعات محرمانه را از یك رایانه حفاظت شده به دیسك معمولی رایانه شخصی اش منتقل كرده است. اخیرا هم اعلام شد كه یك دسته كلید مربوط به بعضی اطاقهای لابراتوار گم شده است و ....
گم شدن دیسکها در حالی صورت گرفت كه دولت آمریكا به دولتهای دارنده اسلحه اتمی اصرار می کند كه مراقبت كنند اسرار تولید سلاحهای اتمی به دست كشورهای دیگر و گروههای تروریستی نیافتد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید