سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

۲۷ تیر ـ ۱۸ جولای ـ زاد روز «نلسون ماندلا» مرد محبوب ملتها


۲۷ تیر ـ ۱۸ جولای ـ زاد روز «نلسون ماندلا» مرد محبوب ملتها
۱۸ ژوئیه زاد روز نلسون ماندلا، مرد محبوب همه ملتها است . وی در این روز در سال ۱۹۱۸ به دنیا آمد و به خاطر هدف و معتقداتش ۲۷ سال از عمر خود را در زندان بسر برد. جهانیان هرگز این اظهارات او ، در جلسه بیستم آوریل سال ۱۹۶۴ دادگاهی كه محكومش كرد از یاد نمی برند كه گفت: من بر ضد تبعیض هستم ، خواه این تبعیض از جانب سفید اعمال شود و یا سیاه ـ در این گوشه از دنیا باشد و یا آن گوشه. من خواهان وجود جوامع آزاد و دمكراتیك هستم كه مردم در این جوامع با داشتن رفاه و امنیت و برخورداری از شادی و فرصت های مساوی ؛ هماهنگ و صمیمانه با یكدیگر زندگی كنند و برای تحقق این وضعیت، تا پایان عمر مبارزه خواهم كرد و آماده ام جانم را در این راه فدا كنم.
ماندلا پس از آزاد شدن از زندان ۲۷ ساله، به تبعیض نژادی در وطن خود پایان داد؛ رئیس كشور شد، ولی از هیچكس انتقام نگرفت و كسی به خاطر گذشته اش مجازات نشد، تنها عذر خواهی متهمان به تبعیض و ارتكاب جرم به این مناسبت، اكتفا گردید. ماندلا تنها یك دوره حاضر به ریاست كردن بر كشورش شد. با این كه در شهر كوچك محل تولدش زندگی می كند همانند یك رئیس كشور مورد احترام جهانیان است و ملل مختلف او را برای حل مسائلشان داور می كنند و مردم از گوشه و كنار جهان برایش نامه می فرستند و درد دل می كنند و او این نامه ها را با یادداشت خود برای دولتهای مربوط ارسال می دارد . او از نوجوانی دارای افكار سوسیالیستی است، ولی هرگز در صدد تحمیل این ایدئو لوژی بر نیامده است.
در هشتاد و پنجمین زاد روز او شخصیت های بزرگی از سراسر جهان از جمله كلینتون رئیس جمهوری پیشین آمریكا شركت كرده بودند و از آنجا كه ماندلا دارای مقام نیست، هزینه سفر به جمهوری آفریقای جنوبی را از جیب خود پرداخت كرده بودند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید