جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۲۷ تیر ـ ۱۸ جولای ـ نگاهی کوتاه به تفسیر برخی رسانه ها به مناسبت سالگرد روی کار آمدن صدام، و اشاره به استفاده نخست وزیر موقت از محافظ خارجی!


برخی از رسانه ها كه تشدید حملات گروههای مقاومت و انفجارهای انتحاریدر عراق در یك هفته منتهی به ۱۸ ژوئیه از جمله حمله به اسكورت وزیر دادگستری دولت انتقالی عراق را منتشر كرده اند این انفجار های پرتلفات را كه هدف بیشتر آنها مقامات عراقی و موسسات دولتی این كشور بوده است به حساب سالگرد روی كار آمدن صدام حسین گذارده و نوشته اند كه هدف قرار دادن سازمانها و مقامات دولت موقت عراق و كمتر از گذشته سراغ نظامیان آمریكایی رفتن، پیامی است به دولت آمریكا كه به سران این دولت بفهمانند كه آنان زیر بار دولت دست نشانده و تبعیدی های بازگشته نمی روند. صدام ۱۸ ژوئیه در سال ۱۹۷۹ پس از كناره گیری حسن البكر از ریاست جمهوری عراق بر جای او نشست و سمت دبیر كل حزب بعث ، و رئیس شورای عالی انقلاب عراق را هم بر عهده گرفت و به این ترتیب تا آوریل ۲۰۰۳ كه توسط ارتش آمریكا بر كنار شد ۲۴ سال بر عراق حكومت كرد. وی از ژوئن ۱۹۶۸ كه حزب بعث منحصرا زمام امور عراق را به دست گرفت حكمران اصلی و پشت پرده عراق بود. صدام در زمان البكر معاون او بود. بسیاری از روزنامه ها تفسیرهای ۱۶ تا ۱۸ ژوئیه خود را به حكومت ۳۵ ساله حزب سوسیالیستی بعث برعراق اختصاص داده و سئوال كرده بودند كه آیا خارج ساختن كامل و سریع جامعه عراق به ویژه نسل تحصیلكرده از تفكر و روش بعثی امكان پذیر است؟.
برخی از روزنامه های اروپا از روش رسانه های آمریكایی كه «ایاد علاوی» را در گزارشهای خود رهبر عراق ذكر می كنند انتقاد كرده و نوشته بودند كه در جهان، همه می دانند كه علاوی از سوی دولت آمریكا و به خواست این دولت نخست وزیر دولت انتقالی شده است و از رابطه طولانی او با سازمانهای اطلاعاتی آمریكا باخبرند.
یكی از این روزنامه ها عكسی را (كه در بالا آمده است ) در صفحه اول خود چاپ كرده بود كه علاوی را در حال بازدید از یك صحنه انفجار انتحاری پرتلفات در مركز بغداد كه سه روز پیش از آن روی داده بود نشان می دهد. این روزنامه در زیر عكس كه نشان می دهد همه محافظان علاوی خارجی و با موی روشن هستند نوشته است: چرا نخست وزیر به پلیس عراقی اعتماد ندارد و محافظان او را پیمانكاران خارجی با موی روشن و چشمان آبی تشكیل می دهند؟. او حتی فراموش كرده كه به آنان بگوید كلاه برسر بگذارند تا خارجی بودنشان از رنگ مویشان آشگار نشود.
چند عراقی و سک نظامی آمریکایی جسد یکی از محافظان الحسن را از محل انفجار دور می سازند
در انفجار انتحاری ۱۷ژوئیه ۲۰۰۴ بغداد ، اسکورت سنگین "مالک الحسن" وزیر دادگستری دولت انتقالی عراق هدف قرار گرفت که ضمن آن شش تن از جمله پنج نفر از محافظان! الحسن کشته شدند ولی به خود او آسیبی نرسید. این انفجار به فاصله کمی از خانه الحسن روی داد. وی دقایقی پیش از آن، خانه را به قصد اداره اش ترک گفته بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید