جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۲۸ تیر ـ ۱۹ جولای ـ تاریخ مصری ها که داریوش بزرگ دستور جمع آوری و محافظت از آن را داد


۲۸ تیر ـ ۱۹ جولای ـ تاریخ مصری ها که داریوش بزرگ دستور جمع آوری و محافظت از آن را داد
طبق كشفیات تازه باستانشناسی، مبدأ تقویم مصری ها روزی مصادف با ۱۹ ژوئیه سال ۲۷۸۱ پیش از میلاد قرارداده شده بود. این كشفیات همچنین تایید دوباره ای بود بر دستور داریوش بزرگ كه تاریخ مصریان از آغاز پیدایش خط و علائم قابل خواندن و در نتیجه مبدأ تقویم آنان جمع آوری و محفوظ گردد.
ایرانیان در زمان سلسله هخامنشی ۱۲۰ سال و چند ماه بر مصر حکومت کردند. داریوش بزرگ كه در سال ۵۱۷ پیش از میلاد برای دیدار از ساتراپی مصر به این منطقه متصرفی ایران باستان رفته بود پس از مشاهده تمدن و آثار تاریخی و ابنیه مصر به یك هیات مركب از آگاهان مصری، و پژوهشگران ایرانی، یونانی، فنیقی و یهود ماموریت داده بود که تاریخ مصریان تا آن زمان را جمع آوری، تنظیم و تدوین كنند كه باقی مانده و از مآخذ تاریخ قرون قدیم مصر قرار گرفته است.
داریوش در مصر جنوبی معبدی برای مصریان ساخته كه تقریبا دست نخورده باقی مانده است و تصویر او بر دیوار معبد وجود دارد. طبق گزارش های سال ۲۰۰۶ رسانه ها، آثار همین داریوش بزرگ و دودمان هخامنشی ـ داریوشی كه این همه دقت و دلسوزی برای تاریخ و حفظ ابنیه باستانی ملل دیگر از خود نشان داد، به حكم یك قاضی (مستقر در ایالت ایلی نوی) باید بابت عرامت كاری كه ایرانیان انجام نداده اند ازدست برود. این آثار به امانت به دانشگاه شیكاگو سپرده شده بود تا آمریكاییان تمدن ۲۵ قرن پیش بشر را به چشم ببینند. آثار امانتی مورد بحث متعلق به همه نسلهای ایران زمین (ساكنان قلمرو ایران باستان) و هویت ملی آنان است كه ضبطشان به منزله مصادره اموال مشترك (ملی) ایشان است كه منطقا امكان پذیر نمی تواند باشد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید