شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

۳۰ تیر ـ ۲۱ جولای ـ جزئیات توطئه قتل هیتلر و اعدام طراحان آن


۳۰ تیر ـ ۲۱ جولای ـ جزئیات توطئه قتل هیتلر و اعدام طراحان آن
بیست و یکم ژوئیه ۱۹۴۴ دولت وقت آلمان جزئیات توطئه قتل هیتلر را ۲۸ ساعت پس از وقوع اعلام داشت و یك امیر زاده (كنت) آلمانی به نام سرهنگ « كلاز گراف فن ستافنبرگ » را به عنوان طراح اصلی نقشه توطئه و با هدف پادشاهی کردن مجدد آلمان معرفی كرد. هیتلر بیستم ژوئیه و اندکی پس از انفجار بمب، سلامت بودن خود را بدون ذکر جزئیات از رادیو اعلام کرده بود که روز بعد جزئیات آن فاش شد.
قاضی «رونالد فرایسلر» هشت افسر و غیر نظامی آلمانی ازجمله سرهنگ فن ستافنبرگ را به جرم دست داشتن در این توطئه محكوم به مرگ كرد كه هشتم اوت ( ۱۸ روز پس از وقوع حادثه) اعدام شدند.
به ژنرال اروین رومل فاتح فرانسه و قهرمان جنگ طبرق كه از نقشه این توطئه اطلاع داشت و آن را به پلیس منعكس نكرده بود به پاس خدمات گذشته اش دو راه پیشنهاد شده بود: خودكشی و یا محاكمه و احتمالا اعدام، و او خودكشی را انتخاب كرد و ۱۴ اكتبر خود را كشت و با تشییع جنازه رسمی به خاك سپرده شد.
در جریان توطئه قتل هیتلر كه با با انفجار یك كیف دستی انفجاری در جریان جلسه افسران ستاد در یك قرارگاه نظامی به اجرا درآمده بود ی۴ نفر كشته، ۱۹ از جمله هیتلر مجروح شده بودند. جراحات هیتلر بسیار سطحی بود.
این انفجار ۴۰ روز پس از اصابت نخستین موشك آلمانی « وی ـ یك » به شهر لندن و درز كردن گزارشهای پیشرفت تولید بمب اتمی در آلمان صورت گرفت كه هیتلر به آنها چشم امید دوخته بود. افسران توطئه گر با مشاهده پیاده شدن متفقین در نرماندی( فرانسه ) و پیشروی چند شاخه ای ارتش سرخ به سوی برلن، نقشه خود را به منظور نجات آلمان از انهدام كامل طرح کرده بودند و به همین دلیل ۲۰ ژوئیه سال ۲۰۰۴ به مناسبت شصتمین سالروز وقوع آن در آلمان مراسمی برگزار شد و گرهارد شرودر صدراعظم سوسیال دمكرات بر گور سرهنگ فن ستافنبرگ تعظیم كرد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید