جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۳۱ تیر ـ برخی دیگر از رویدادهای ۲۲ جولای


● ۱۵۸۷: نخستین مهاجر نشین انگلیسی در جزیره رونوك (Roanoke) در آمریكای شمالی - در ساحل كارولینای شمالی امروز - تاسیس شد كه بعدا همه مهاجران ناپدید شدند و هنوز معلوم نیست بر سر آنان چه آمد.
● ۱۷۳۹: ارتش عثمانی در صربستان نیروهای امپراتوری مقدس را كه به تشویق پاپ برای جلوگیری از سلطه تركهای مسلمان بر سرزمین های مسیحی نشین وارد جنگ شده بودند شكست داد.
● ۱۷۹۸: شكست مصریان در منطقه اهرام از ارتش فرانسه به فرماندهی ناپلئون . با این شکست , تسخیر مصر به دست ناپلئون تکمیل شد. همراهان ناپلئون سپس موفق به اکتشافات باستانشناسی مهمی در مصر شدند و کلید خواندن خط مصریان باستان را به دست آوردند.
● ۱۸۵۷: اجساد انگلیسیها یی که چند روز پیش از این به دست هندیان در منطقه "كاون پور" قتل عام شده بودند به چاه افکنده شد. این یکی از بپاخیزی های بزرگ ضد استعماری جهان بشمار آمده است.
● ۱۹۰۱: مذاكرات انگلستان و ژاپن برای امضای یك پیمان اتحاد در لندن آغاز شد . پس از عقد این اتحاد ، انگلیسی ها به تقویت نیروی دریایی ژاپن كمك كردند و به دست ژاپن ناوگان روسیه ( رقیب استعماری انگلستان ) در خاوردور نابود شد.
● ۱۹۴۳: ارتشهای متفقین كه در سیسیل ایتالیا پیاده شده بودند شهر پالرمو را تصرف كردند.
● ۱۹۸۷: در جریان جنگ عراق با ایران، از روزی چون امروز بدرقه كشتی های غیرنظامی - عمدتا نفتكش - كویت كه پرچم آمریكا را بر فراز خود بر افراشته بودند توسط ناوگان آمریكا در آبهای خلیج فارس آغاز شد. كشتی بازرگانی در هر كشوری كه ثبت شود پرچم همان كشور را حمل می كند و می توان كشتی را تجدید ثبت كرد تا پرچم كشور تازه را همراه داشته باشند و زیر آن حركت كند و این كشور مسئول حمایت از كشتی است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید