جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۱ مرداد ـ ۲۳ جولای ـ ... و به این سان دمکراسی تقویت شد


۱ مرداد ـ ۲۳ جولای ـ ... و به این سان دمکراسی تقویت شد
تیبریوس، ژنرال رومی كه بیشتر عمر خود را در جنگ با ایرانیان سپری كرده بود و آثار زخمهای متعدد شمشیر دلاوران ایران را بر صورت و چانه اش داشت در این روز در سال ۱۴ میلادی با رای سنا امپراتور روم شد. شورایعالی قوه مجریه روم او را برای احراز این سمت به سنا پیشنهاد كرده بود ، ولی سناتورها در انتخاب او دو دل بودند و كه تیبریوس به جلسه سنا رفت و با نشان دادن جای زخمهای خود و شرح جنگهایش در سوریه و فلسطین با ایرانیان موفق به گرفتن رای شد. سناتور های مخالف در این كه تیبریوس سرباز حرفه ای خوبی بود تردید نداشتند ، ولی باور نداشتند كه بتواند امپراتور شایسته ای باشد.
تیبریوس كه از آن پس در برابر سنای روم خود را ضعیف می دید با هر پیشنهاد سنا موافقت می كرد ازجمله در جلسه ۲۳ ژوئیه سال ۲۷ میلادی سنای روم با طرح چند سناتور مقتدر كه قضات روم از آن پس به پیشنهاد امپراتور و تصویب سنا منصوب شوند، موافقت كرد.
این قانون در حال حاضر به همین صورت در آمریكا اجرا می شود. سنای روم در زمان تیبریوس به آن چنان قدرتی دست یافته بود كه بدون اجازه امپراتور به بازجوئی و تعقیب ژنرال « پیسو » به اتهام سازش محرمانه با ایران و نافرمانی نظامی و نیز مسموم كردن ژرمانیكوس مافوق خود دست زده بود كه به خودكشی ژنرال پیسو منجر شده بود و ....
تیبریوس بعد از امتیازهای متعدد كه به سنا و ژنرالهای روم داده بود به هراس افتاد و دفتر كار خود را از شهر "رم" به جزیره كاپری در جنوب ایتالیا منتقل كرد تا بر ضد او كودتا نشود و به این ترتیب امپراتوری روم تا مدتها دارای دو پایتخت بود: پایتخت مقننه "شهر رم" و پایتخت مجریه "جزیره كاپری".
در " تاریخ تحولات دمکراسی " آمده است که ترس تیبریوس از سنا باعث تقویت دمکراسی روم شد. همین کتاب در چند مورد با ذکر مثال ثابت کرده است که کشورهای شبه دمکراتیک پس از روی کار آمدن یک سلطان خردسال و یا ضعیف به دمکراسی کاملتری مبدل شده اند . دمکراسی انگلستان هنگامی تکمیل شد که برای این کشور از هانور آلمان پادشاه تعیین کردند و این پادشاه که زبان انگلیسی را به خوبی نمی دانست و به ایالت خود در آلمان انس بیشتری داشت امور را دردست نخست وزیر انگلستان و پارلمان این کشور قرار داد که به صورت همیشگی در آمده است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید