پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۳ مرداد ـ برخی دیگر از رویدادهای ۲۵ جولای


● ۳۰۶: ارتش روم کنستانتین (کبیر) را به عنوان امپراتور تازه اعلام کرد.
● ۱۲۶۱: دولت روم شرقی قسطنطنیه را از صلیبون چهارم پس گرفت و قلمرو خود تا دریای آدریانتیک را تثبیت کرد.
● ۱۷۵۹: در جریان جنگهای انگلستان و فرانسه بر سر تصاحب آمریكای شمالی نیروهای انگلیسی فرانسویان را از منطقه نیاگارا بیرون كردند و در همین روز در سال ۱۸۱۴ نیروهای ایالات متحده انگلیسی ها را هم در این منطقه شكست دادند و از آنجا بیرون انداختند.
● ۱۷۹۹: ارتش ناپلئون كه وارد مصر شده بود كه در آسیا و آفریقا پیشروی كند تا این دو قاره و به ویژه هند را از دست انگلیسی ها خارج سازد در منطقه ابوقیر (نزدیك اسكندریه) نیروی ده هزار نفری عثمانی به فرماندهی مصطفی پاشا را شكست داد و راه تصرف مصر را برای فرانسه هموار ساخت. تصرف مصر به دست فرانسه باعث كشف آثار تاریخی این سرزمین و خواندن خط هیروگلیف شد.
● ۱۸۶۱: کنگره آمریکا ضمن تصویب قطعنامه ای تصریح کرد که جنگ بر ضد ایالتهای شورشی (جنوبی ها) به خاطر آزاد شدن بردگان نیست، جهت حفظ فدراسیون (اتحادیه) از فروپاشی است.
● ۱۸۹۸: ارتش ایالات متحده درجریان جنگ با اسپانیا، به پورتو ریکو حمله برد و آنجا را تصرف کرد. در همین روز در سال ۱۹۵۲ (۵۴ سال بعد) ایالات متحده به پورتوریکو اختیار خودگردانی داد.
● ۱۹۰۷: شبه جزیره کره تحت الحمایه ژاپن شد.
● ۱۹۱۲: دولت فرانسه جزایر كمور را مستعمره خود اعلام كرد!.
● ۱۹۴۳: (۲۴ ژوئیه) هواپیماهای نظامی آمریكا، انگلستان و كانادا بمباران هامبورك آلمان را كه ۱۷ روز طول كشید آغاز كردند كه ضمن آن ۳۰ هزار تن كشته و ۴۸۰ هزار ساختمان ویران شد و شمار مجروحین ناشی از این حملات از یكصد هزار تن متجاوز بود.
● ۱۹۴۳: شورای عالی حزب حاکم ایتالیا (حزب فاشیست) خواست که موسولینی از ریاست دولت كناره گیری کند که قبول کرد و "پیترو باد دو گلیو " از هواداران همان حزب جانشین او شد و به متفقین پیشنهاد صلح داد.
● ۱۹۵۴: دولت كامبوج با قرار داد ترك مخاصمه ویتنام به این سبب كه ضمن آن ادامه حكومت كمونیستها بر دو ایالت لائوس تأیید شده بود اعلام مخالفت كرد. قرارداد ترك مخاصمه ویتنام كه به جنگ پیروان هوشی مین معروف به «ویت مین» با فرانسه پایان داد چهار روز پیش از آن در ۲۱ ژوئیه ۱۹۵۴ امضا شده بود كه به موجب آن كشور ویتنام موقتا دو قسمت می شد كه مدار ۱۷ درجه عرض جغرافیایی خط تقسیم بود. بائودای Bao-Dai بر قسمت جنوبی و هوشی مین بر قسمت شمالی حكومتی می كرد و وحدت ویتنام, از طریق رفراندم باید تأمین می گردید و فرانسه به استعمار خود بر ویتنام كامبوج و لائوس پایان می داد و ...
● ۱۹۴۶: آمریكا به یك آزمایش اتمی زیر دریایی در نزدیكی جزایر« بیكینی» دست زد كه پنجمین انفجار اتمی به شمار می آید.
● ۱۹۶۲: ماهواره مخابراتی تلستار برای نخستین بار در تاریخ، پخش برنامه های تلویزیونی را جهانی ساخت.
● ۱۹۶۹: ریچارد نیكسون رئیس جمهوری وقت آمریكا «دكترین» خود را اعلام داشت كه به موجب آن كشورهای واقع در قاره آسیا باید دفاع نظامی از تمامیت و حاكمیت خود را به دست گیرند و دولتهایی كه درصدد دفاع از خود برنیایند نباید انتظار كمك نظامی از آمریكا داشته باشند زیرا كه آمریكا از آن پس تنها به دولتهایی كمك نظامی می كند كه در حال دفاع كامل از خود باشند.
● ۱۹۹۰: در جریان اختلاف عراق و كویت بر سر نفت منطقه مرزی دوكشور و تهدید عراق به تصرف این منطقه ، سفیر وقت آمریكا در بغداد به صدام حسین اطمینان داد كه آن دولت در جریان اختلاف عراق و كویت جانب هیچكدام را نمی گیرد. عراقی ها بعدا مدعی شدند كه همین اطمینان كه شاید یك فریب بود باعث شد كه صدام تصمیم به تصرف كویت بگیرد و....
● ۱۹۹۴: اسرائیل و اردن با امضای اعلامیه واشنگتن به حالت جنگ میان خود که از سال ۱۹۴۸ وجود داشت پایان دادند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید