پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

۷ مرداد ـ ۲۹ جولای ـ و بدینسان دموکراسی متولد شد


۷ مرداد ـ ۲۹ جولای ـ و بدینسان دموکراسی متولد شد
سولون solon خطیب (Orator) و توانگر آتنی كه به خواست مردم این شهر مأمور تغییر نظام حكومتی شده بود ۲۹ ژوئیه سال ۵۹۴ پیش از میلاد منشور خود را كه نخستین سنگ زیربنای دموكراسی در جهان شناخته شده است در برابر اجتماعی از مردم این شهر اعلام كرد. در این منشور تأكید شده بود: قانونی كه بر مردم حكومت خواهد كرد باید به تصویب خودشان یا نمایندگانشان برسد.
برای این منظور، یك شورای ۴۰۰ نفری باید تشكیل شود كه برای هر رشته از امور، كارشناسان متعدد در دسترس داشته باشد. تصمیمات شورا باید در اجتماع منظم مردم كه در سپیده دم تشكیل می شود كه به كار روزانه آنها لطمه نزد اعلام شود و هر مرد بالای ۱۸ ساله یی می تواند نفی این تصمیمات را بخواهد و بر له یا علیه آنها نطق كند و سپس رأی گیری شود.
فقط كسانی از نطق كردن و رأی دادن منع شده اند كه فئودال (ارباب) باشند، ازدواج نكرده باشند، وظایف خود را در قبال پدر و مادرشان انجام نداده باشند، مالیات دولت را نپرداخته باشند و در جنگهای میهنی (دفاعی) از پیش دشمن فرار كرده باشند. به موجب این منشور، حكومت الیگارشی Oligarchy (اشراف) برای همیشه پایان می یابد و حاكم قانونی - كه مردم یا نمایندگانشان انتخاب خواهند كرد- حكومت خواهد كرد و شایسته ترین فرزندان شهر را در تخصص مربوط، به خدمت خواهد گزید. دموكراسی (حكومت مردم كه از تركیب دو كلمه یونانی «دمو» به معنای مردم و «كراسی» به معنای حكومت است) باید گوشه یی از حیات مردم باشد و در مغزشان نقش بندد به گونه یی كه رفتار و گفتار و كردارشان هم دموكراتیك باشد. هیچكس حق مجازات كردن ندارد جز قاضی بر طبق قانون و...»
درست ۱۸۰۹ سال بعد در همین روز «منشور بزرگ» یا «مگناكارتا Magna Charta» كه روز ۱۵ ژوئن سال ۱۲۱۵ میلادی با تهدید كشیشها، افسران ارتش. گروهی از توانگران و تحصیلكردگان انگلیسی به امضای «جان» شاه وقت انگلیس رسیده بود پس از ۴۰ روز كه آن را در سراسر كشور گردانیدند و به اطلاع همگان رسانیدند به اجرا گذارده شد كه در مقدمه آن به انگلیسی ها تا نسلهای بعد نوید ادامه «دموكراسی» داده شده است. در این منشور تأكید شده است كه هیچ مالیات و عوارضی وضع نخواهد شد مگر به تصویب شورای برگزیده مردم. مال كسی را نمی توان از او گرفت مگر به رضایت وی، پرداخت بها و یا به حكم قاضی براساس قانون. احدی را نمی توان از مراجعه به دادگاه مانع شد و هركس آزاد است به قاضی شهر دادخواست بدهد و قاضی مكلف به رسیدگی است. هیچكس بازداشت و مجازات نمی شود مگر به حكم قاضی براساس قانون و ... با اجرای این منشور، نظام حكومتی انگلیس پارلمانی شد و كشورهای دیگر به ویژه در قرن گذشته آن را هریك به نحوی اقتباس كرده اند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید