جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۸ مرداد ـ ۳۰ جولای ـ چرا این بار تا این حد جهانیان به مبارزات انتخاباتی آمریکا توجه می کنند ـ در آخرین جلسه کنوانسیون دمکراتها چه گذشت؟


۸ مرداد ـ ۳۰ جولای ـ چرا این بار تا این حد جهانیان به مبارزات انتخاباتی آمریکا توجه می کنند ـ در آخرین جلسه کنوانسیون دمکراتها چه گذشت؟
سی ام ژوئیه ۲۰۰۴پذیرش نامزدی حزب دمكرات آمریكا از جانب جان كری سناتور ماساچوست برای انتخابات ریاست جمهوری كه سه ماه و دو روز دیگر انجام خواهد شد سایر اخبار این كشور را تحت الشعاع قرار داده و در سایر كشورها به این رویداد از این لحاظ توجه شده بود كه ببینند سران دو حزب اصلی آمریكا كه سیاست خارجی و امور نظامی این فدراسیون پنجاه ایالتی را به دست دارند بر ضد هم چه می گویند و چگونه یكدیگر را فاش می سازند، و مسائل آمریكا كه گفته نشده است كدام است.
كنوانسیون دمكراتها كه این بار از یكپارچگی بی سابقه برخوردار بود چهار روز طول كشید و پنجشنبه شب ۲۹ ژوئیه ۲۰۰۴ پایان یافت. جان كری با پذیرفتن نامزدی حزب، خود را از دریافت كمك مالی از مردم و موسسات محروم كرد زیرا كه طبق قانون آمریكا، پس از پذیرش نامزدی، یك نامزد تنها می تواند از پول معینی برای تبلیغات استفاده كند كه كمیسیون مستقل انتخابات كه وابسته به سه قوه حكومتی نیست در اختیارش می گذارد. جورج بوش تا قبول نامزدی حزب كوچكتر، جمهوریخواه، ولی حزب ثروتمندان در سپتامبر؛ هنوز یك ماه فرصت جمع آوری پول برای تبلیغ دارد. به نظر مقاله نگاران آمریكایی، كری با قبول نامزدی كه می توانست آن را موكول به یك ماه دیگر كند نشان داد كه به پیروزی اش اطمینان بیشتری دارد. در حال حاضر كری از محبوبیت بیشتری در میان آمریكاییان برخوردار است.
نه تنها ایالات لیبرال چون كالیفرنیا، نیویورك ، ایالتهای معروف به نیو اینگلند، ایلی نوی و ... به او رای خواهند داد بلكه ۹۲ در صد سیاهپوستان ، اكثریت یهودیان، مهاجران تازه تا دو نسل ، اسپانیایی زبانها و كاتولیكها نیز آراء خود را به نام او به صندوقها خواهند ریخت. تبلیغات تنها برای جلب كسانی است كه هنوز تصمیم قطعی نگرفته اند. با وجود این، در آمریكا نتیجه انتخابات به درستی قابل پیش بینی نیست و مردم دنباله رو حوادث روز و گزارش رسانه ها هستند. به آمریكایی تلقین شده است كه رئیس جمهوری را، هنگامی كه كشور در حال جنگ و بحران است نباید تغییر داد!. مهاجران تازه به این دلیل به جان كری رای خواهند داد كه همسر او « تریسا» پرتغالی و متولد موزامبیك آفریقا است و خود او نیز فرزند یك یهودی چك است كه به آمریكا مهاجرت و در اینجا كاتولیك شده بود.
موضوعی را كه مفسران سایر كشورها به آن توجه كرده و بازتاب داده اند تاكید دو نامزد رقیب به این بوده است كه می توانند فرمانده شایسته ای برای نیروهای مسلح آمریكا باشند و به تشریح سابقه و مطالعات نظامی خود پرداخته اند. این مفسران گفته اند: این اطمینان ها كه در كشورهای دیگر سابقه ندارد نشان می دهد كه تا چه اندازه امریكاییان به نظامیگری توجه دارند، زیرا این كشور از لحظه پیدایش تا كنون هر چه را كه به دست آورده از راه جنگ و از پرتو قدرت نظامی و اتكاء به آن بوده است. به همین دلیل است كه نمی خواهد كشور دیگری را از لحاظ نظامی نیرومند ببیند. پیش از طرح پیشنهاد نامزدی، در كنوانسیون اعلام شده بود كه ده ژنرال معروف از جمله « جان شالی كشویلی » ژنرال گرجستانی تبار و رئیس سابق ستاد مشترك از انتخاب جان كری و نامزد معاونت او جان ادواردز سناتور ایالت كارولینای شمالی حمایت می كنند.
سناتور جان كری چند ساعت پیش از پذیرش نامزدی حزب خود، از امریكاییان خواسته بود كه به او این فرصت را بدهند تا برایشان كشوری بسازد كه در داخل از نظر اقتصادی قوی تر و امن و در خارج مورد اعتماد و احترام باشد. او اطمینان داد كه آمادگی آن را دارد كه در عصر تروریسم از آمریكا محافظت كند.
پس از او، دو رقیب سابقش؛ كشیش سیاهپوست شرپتون و دنیس كوسینیچ عضو كنگره سخنرانی و حمایت خود را از كری اعلام كردند. شرپتون گفت: به هر یك از ما سیاهپوستان پس از الغاء بردگی وعده ۴۰ هكتار زمین و یك قاطر داده بودند كه عملی نشد و از آن زمان ما بر خر ( علامت حزب دمكرات ) دمكراتها سوار شده ایم و از آن تا راه برود پیاده هم نمی شویم ( از این حزب دور نمی شویم ). آراء ما سیاهپوستان برای فروش نیست، ما را نمی شود خرید.
دنیس كوسینچ در نطق خود گفت: جورج بوش با ایجاد ترس و با فریب حكومت می كند. او نمی داند كه فقر، بیكاری و تبعیض بزرگترین اسلحه كشتار جمعی است، و اینها در اینجا هستند و نه در عراق.
در آخرین جلسه كنوانسیون ( پنجشنبه شب ) جان كری پس از اعلام قبولی نامزدی گفت: قوی بودن چیزی ورای با خشونت حرف زدن است و جورج بوش تنها می تواند با خشونت و تهدید سخن بگوید و چهره خشن به خود بگیرد. ما باید اعتماد و اعتبار آمریكا را كه با جنگ غیر ضروری عراق آسیب دیده است ترمیم كنیم. تجربه جنگ ویتنام به من كه خودم در آن یك افسر دریایی بودم آموخت كه جنگ ارزان نیست. لذا نباید بر پایه گزارشهای نادرست و نیات شخصی به آن دست زد.
ما از جنگ عراق چه نتیجه ای به دست آورده ایم؟. ۹۰۰ كشته ، ۶۰۰۰ مجروح ، میلیاردها دلار هزینه، رسوایی ، آبروریزی و بی اعتبار شدن در جهان و خریدن دشمن برای خود. من سازمانهای اطلاعاتی را اصلاح خواهم كرد. این سازمانها در خدمت منافع وطن هستند و سیاست نباید در كار آنها مداخله كند. هیچ مقامی نباید بتواند آنها را مجبور به تحریف حقایق و دادن گزارش نادقیق كند. این سازمانها باید شخصیت مستقل داشته باشند و آلت دست كسی نباشند. بوش پیش از آن كه ملت را وارد جنگ كند باید بررسی ، مطالعه و تفكر بیشتر و كامل می كرد. جنگ وقتی لازم می آید كه راه دیگری برای رسیدن به مقصود باقی نمانده باشد. برای رسیدن به هدف، راه های متعدد وجود كه جنگ آخرین آنهاست. بوش با ورود مصرانه به جنگ عراق، آمریكا را از متحدان قدیمی( فرانسه و آلمان ) جدا ساخت. كمپانی های بزرگ با هدف سود جویی نباید مشاغل را از آمریكا خارج كنند، آمریكاییان مردمانی سخت كوش هستند و شایسته وضعیتی بهتر، نه زندگی در بحران امر درمان و بعضا خانه بدوشی. بوش به وضعیت محیط زیست در آمریكا توجه نكرده است. از همه مهمتر این بار اجازه داده نخواهد شد كه برخی آراء هدر رود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید