سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

نکات مهم در دوران پیش از بارداری


نکات مهم در دوران پیش از بارداری
برنامه ریزی پیش از باردار شدن به مادران تازه کمک می کند تا به نوزادان شان بخت بهترین شروع ممکن در زندگی را بدهند.
در این برنامه ریزی این هشت نکته را مورد توجه قرار دهید:
۱) مکمل های اسید فولیک مصرف کنید. اسید فولیک یک ویتامین گروهB است که خطر نقائص مادرزادی لوله عصبی مانند بیماری اسپاینا بیفیدا (بیرون زدگی پوشش نخاع از ستون فقرات به علت نقص در تشکیل مهره) کاهش می دهد.
معدودی از زنان از طریق رژیم غذایی میزان کافی اسید فولیک دریافت می کنند، بنابراین دریافت مکمل های آن ضروری است. در این مورد با پزشکتان مشورت کنید.
۲) اطمینان حاصل کنید که تمام واکسن های لازم را زده اید یا تجدید کرده اید. از جمله باید هر ۱۰ سال یک بار واکسن کزاز را مجددا تزریق کنید.
۳) در طول دوره ای که می خواهید باردار شوید یا در حین بارداری سیگار نکشید. سیگار کشیدن خطر سقط جنین و تولد نوزاد کم وزن را افزایش می دهد.
۴) وزن تان را متعادل نگه دارید. اضافه وزن در بارداری خطر دیابت حاملگی و سایر عوارض مربوط به حاملگی را می افزاید.
۵) ورزش به حفظ وزن مناسب و تسکین استرس کمک می کند. اگر باردار هستید با دکترتان درباره ورزش های بی خطر در دوران بارداری مشورت کنید.
۶) اگر دچار بیماری مزمنی هستید، با دکترتان در مورد خطراتی که بارداری ممکن است برای سلامت شما ایجاد کند و در مورد داروهایی که باید حتی در طول بارداری مصرف آنها را ادامه دهید، مشورت کنید.
همچنین مهم است که دکترتان قبل از باردارشدن شما از هر سابقه خانوادگی اختلالات ارثی اطلاع داشته باشد.
۷) پس از متوقف کردن کاربرد وسائل ضدبارداری منتظر یک دوره قاعدگی خودبخودی بمانید و سپس تلاش برای باروری را آغاز کنید. یک دوره قاعدگی طبیعی بیانگر آن است که پوشش داخلی رحم آنقدر سالم هست که از جنین حمایت کند.
۸) شوهران نیز به برخی برنامه ریزی ها پیش از بارداری نیاز دارند. از وان آب داغ، سونا و سیگار اجتناب کنید، زیرا همه این موارد بر شماره اسپرم ها اثر می گذارند.
منبع : روزنامه مردم‌سالاری


همچنین مشاهده کنید