پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

هنر در خانه


هنر در خانه
هنر معرق، هنری است زیبا و جذاب و از رشته‌های پرطرفدار در ایران می‌باشد. ”معرف کاری“ رشته‌ای است متنوع که مواد اصلی آن را چوب تشکیل می‌دهد. هنرمندان با ذوق ایرانی، توانسته‌اند تاکنون ابتکارهای زیادی به‌خرج دهند و این هنر را به صورت متنوع‌ترین رواج دهند. از جمله معرق منبت، معرق خاتم، معرق مشبک، معرق برجسته و...
● وسیله‌های مورد نیاز:
۱) پارچهٔ مخمل جیرمشکی
۲) تخته سه‌لائی یا فیبر
۳) چسب فوری
۴) چسب چوب بی‌رنگ
۵) کمان اره‌موئی
۶) تیغهٔ اره‌موئی
۷) طرح مورد نظر
۸) کیلر یا براق کننده
۹) کاربن زرد
● مرحله‌های اجرای معرق:
۱) انتخاب طرح و تهیهٔ الگو:
پس از این‌که طرح مورد نظر انتخاب شد و به اندازهٔ لازم کوچک یا بزرگ گردید، به وسیلهٔ کاردک، لایهٔ نازکی از چسب فوری را روی تختهٔ سه‌لائی، هم‌اندازهٔ طرح می‌کشیم. بعد از مدتی کوتاه، طرح را روی تخته سه‌لائی می‌چسبانیم.
۲) طرز خرد کردن الگو:
برای این‌که بتوانیم راحت‌تر با کمان اره و الگو کار کنیم، یعنی الگو قابل گردش در کمان باشد؛ می‌توانیم آن را به قطعه‌های کوچک‌تر تبدیل کنیم؛ به‌طوری که طرح اصلی خرد نشود و فضاهای منقی را به‌وسیلهٔ کمان خرد کنیم مانند یک‌برگ. نباید خط کمان، برگ را قطع کند یا از وسط آن بگذرد. باید خارج از خط و یا خط دور برگ حرکت کند. پس از خردشدن، باید هر قطعه به‌وسیله میخ، سرجای خود چسبیده شود.
۳) انتخاب چوب و روش‌های اتصال الگو بر روی چوب‌های رنگی:
در معرق کاری بایداز چوب‌های رنگی استفاده نمود تا طرح، طبیعی‌تر نمایان شود. اگر بخواهیم الگوی خردشده را روی چوب‌های رنگی نصب کنیم، به‌طور حتم باید به راه چوب توجه شود. همین‌طور سایه‌روشن رنگ‌ها را فراموش نکنیم. در فرورفتگی‌ها باید از رنگ‌های تیره و در برجستگی‌ها از رنگ‌های روشن‌تر استفاده شود.
۴) چسب فوری:
چسب را به پشت الگوها می‌زنیم؛ بعد روی چوب رنگی می‌چسبانیم؛ وقتی خشک شد از لبهٔ الگو شروع به برش می‌کنیم. اگر چسب‌چوب را زیادتر بزنیم، به احتمال زیاد، چوب و الگو از هم جدا نمی‌شوند و یا این‌که الگو در هنگام جدا شدن، خرد می‌شود.
۵) طریقهٔ برش زدن:
افرادی که راست دست هستند، در جهت عقربه‌های ساعت برش می‌زنند و افراد چپ دست برخلاف آن عمل می‌کنند و این به خاطر دید و تسلط داشتن در هنگام کار می‌باشد. در هر برش، مقداری از تختهٔ سه‌لائی یا همان الگو خرد می‌شود و طرح، کوچک‌تر می‌گردد. اگر بخواهیم الگو را دوباره استفاده کنیم. فراموش نشود که الگو، کوچک‌تر از قبل می‌شود و این، زمانی است که دست را کج گرفته و یا چوب رنگی کوچک شده باشد که بخواهیم دوباره از الگو استفاده کنیم.
۶) چسباندن قطعه‌های معرق‌شده زیر در کار:
که شامل نقش‌های ابنیه، تلفیقی، چهره و اندام انسانی، سنتی، طبیعی، مدرن، نوشتاری، مینیاتوری و هندسی هستند.
پشت قطعه‌های برش خورده را چسب زده و در جای خود به زیر کار می‌چسبانیم. باید توجه شود که هر قطعه‌ای که خرد شده، با چوب، چسبانده، برش داده می‌شود و در همان زمان به زیر کار می‌چسبانیم و بعد به سراغ قطعه‌ای دیگر می‌رویم.
منبع : مجله شادکامی و موفقیت


همچنین مشاهده کنید