پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۱۰مرداد ۱۳۸۶ــ ۱ اوت ـ برخی دیگر از رویدادهای ۱ اوت


● ۱۶۱۹: نخستین دسته بردگان سیاهپوست كه ۲۰ نفر بودند به مهاجر نشین انگلیسی ویرجینیا ( ایالات متحده امروز ) منتقل شدند. جمعیت سیاهپو ستان ایالات متحده در سال ۲۰۰۰ حدود ۳۱ میلیون بود.
● ۱۷۷۸: نخستین «بانك پس انداز» در شهر هامبورگ آلمان كار خود را آغاز كرد.
● ۱۷۹۰: نخستین سر شماری نشان داد كه ایالات متحده ( بدون سكنه سیاهپوست و بومیان كه تبعه بشمار نمی آمدند) در آن زمان ۳ میلیون و ۹۳۹ هزار و ۲۱۴ تن جمعیت داشت كه تماما مهاجران اروپایی تبار بودند.
● ۱۷۹۳: در این روز در سال ۱۷۹۳، دولت انقلاب فرانسه «كیلوگرم (هزار گرم)» را به عنوان نخستین واحد وزن در نظام متریك معرفی كرد.
● ۱۸۶۱: دولت برزیل كنفدراسیون آمریكا ( دولت ایالات جنوبی آمریكا ) را برسمیت شناخت.
● ۱۹۱۴: روز اول اوت ۱۹۱۴ آلمان به روسیه اعلان جنگ داد.
● ۱۹۴۳: در اغتشاشات نژادی محله هارلم شهر نیویورك ۵ تن كشته و ۴۱۰ نفر مجروح شدند.
● ۱۹۴۴: در شهر ورشو بر ضد نیروهای آلمان كه از ۵ سال پیش از آن شهر را در اشغال داشتند شورش شد.
● ۱۹۵۰: جزیره گوام واقع در اقیانوس آرام یك منطقه آمریكایی اعلام شد. گوام كه قبلا متعلق به اسپانیا بود در پی جنگ آمریكا و اسپانیا ، از آغاز قرن ۲۰ به آمریكا منتقل شده بود كه در جریان جنگ جهانی دوم موقتا به تصرف ژاپن در آمده بود.
● ۱۹۵۷: در پی آزمایش موشك قاره پیمای شوروی ، میان كانادا و آمریكا پیمان دفاع هوائی مشترك و تشكیل فرماندهی واحد دفاع هوائی شمال آمریكا امضاء شد.
● ۱۹۷۵: در این روز در سال ۱۹۷۵ موافقتنامه هلسینكی به امضای ۳۵ كشور شركت كننده در نشستی به همین نام از جمله آمریكا و شوروی رسید كه به موجب آن این ممالك در زمینه حقوق بشر و سایر مسائل مشابه جهانی تعهد همكاری سپردند.
● ۱۹۹۰: دولت عراق به مذاكرات خود با كویت كه به منظور حل مسئله نفت ناحیه مرزی انجام می شد پایان داد و از این مذاكرات خارج شد.
● ۱۹۹۰: مذاكرات عراق و كویت بر سر حل مسائل دوكشور بدون نتیجه پایان یافت.
● ۱۹۹۵: كمپانی سازنده وسائل برقی وستیگهاوس شبكه تلویزیونی قدیمی آمریكا «سی بی اس» را به ۵ میلیارد و چهار صد میلیون دلار خریداری كرد. به این ترتیب هر سه شبكه بزرگ تلویزیونی آمریكا در دست كمپانی هایی كه خارج از حرفه رسانه ای بودند قرار گرفتند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید