چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

میدانید پاهای فیل ها میشنوند؟


میدانید پاهای فیل ها میشنوند؟
فیلها برای "شنیدن" پیام گله های دیگر فیل ها، از پاهای خود استفاده میکنند و به خصوص اگر این پیام از فیلی آشنا باشد، واکنش شدیدتری نشان خواهند داد.
این قابلیت فیلها که میتوانند اصواتی در فرکانس پایین ایجاد کرده و با گله های دیگر در فاصله چند کیلومتری خود ارتباط برقرار کنند، قبلا شناخته شده بود.
علاوه بر این، یک گروه محققین به سرپرستی کیتلین اوکانل رادول متوجه شده اند که این اصوات، امواجی ارتعاشی پدید می آورند که از درون زمین عبور میکند و به فیلها امکان میدهد علائم و پیامها را با پاهای بسیار حساس خود دریافت کنند.
تیم خانم اوکانل در نامیبیا و کنیا پیامهای هشدار دهنده ای را که فیلها در زمان حمله شیر به گله ایجاد کرده بودند را ضبط کردند و سپس تنها بخش ارتعاشی آن را از طریق زمین برای گله ای که در کنار آبگیری در نامیبیا اطراق کرده بود، پخش کردند.
فیلها واکنشی بسیار چشمگیر داشتند، ابتدا در جای خود میخکوب شده و بعد در گروههای فشرده قرار گرفته و بچه فیلها را در میان خود گرفتند.
اما جالب اینجاست که هرچه فیلها از گله ای که پیام هشدار را فرستاده، دورتر زندگی کنند، واکنش کمتری نشان میدهند.
نکته بسیار عجیب این بود که فیلهای کنیایی، کمترین واکنش را به علایم هشدار فیلهای نامیبیا نشان دادند، که ظاهرا دلیل آن نا آشنای این گله، با گله نامیبیایی است.
منبع : سایت پارس پلانت


همچنین مشاهده کنید