شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۱۱مرداد ۱۳۸۶ ــ ۲ اوت ــ ماجرای سال ۱۹۶۴ خلیج تونکن


۱۱مرداد ۱۳۸۶ ــ ۲ اوت ــ ماجرای سال ۱۹۶۴ خلیج تونکن
دوم اوت سال ۱۹۶۴ ناوشكن آمریكایی مادوكس Maddox در آبهای خلیج تونكن كه ضلع شرقی ویتنام را تشكیل می دهد مستقر بود كه دستور یافت سواحل ویتنام شمالی آن زمان را تجسس كند كه چون عملی تحریك آمیز بود مورد حمله سه ناوچه گشت ساحلی این كشور قرار گرفت و چند گلوله به بدنه آن اصابت كرد. فرمانده این ناو از ناوهواپیمابر تیكوندروگا كه در همان نزدیكی بود استمداد كرد و هواپیما های تیكوندروگا به پرواز در آمدند و یكی از ناوچه ها را از كار انداختند. در آن روز ناوشكن « ترنر جوی » نیز در خلیج تونكن بود.
جانسون رئیس جمهوری وقت آمریكا موضوع را بیش از آن چه كه بود بزرگ كرد؛ مردم را آماده ساخت و مجلس نمایندگان آمریكا پنج روز بعد به اتفاق آراء قطعنامه خود برضد ویتنام شمالی را تصویب كرد كه در سنا نیز به تصویب رسید و تنها دو سناتور به آن رای مخالف دادند. تصویب این قطعنامه كه دست جانسون را برای هرگونه عمل نظامی بر ضد هانوی باز گذارد سبب شد كه آمریكا وسیعا وارد جنگ ویتنام شود . ظرف یك سال شمار نیروهای آمریكا در ویتنام جنوبی به ۸۰ هزار تن و تا سال ۱۹۶۹ به ۵۴۳ هزار تن رسید.
در باره ماجرای دوم اوت ۱۹۶۴ خلیج تونكن بررسی های فراوان شده است و بسیاری را عقیده بر این است كه همه این ماجرا با نقشه قبلی لیندن جانسون رئیس جمهوری وقت آمریكا به منظور به دست آوردن دلیلی جهت حمله به ویتنام شمالی به انجام رسید ــ نقشه ای كه نتیجه منفی برای آمریكا داشت.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید